|
Opinto-opas 2010-2011
KIE-2220 Ruotsia arkkitehdeille ja rakentajille, 3 op
|
Vastuuhenkilö
Nina Niemelä
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Osallistuminen oppitunneille ja kurssiin kuuluvien tehtävien tekeminen, verkkoharjoituksia, sekä kirjallinen ja suullinen tentti. Kurssi voidaan suorittaa myös etäopintoina.
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
-
Osaamistavoitteet
Käytyään kurssin opiskelija osaa: - kertoa yleisistä arkkitehtuuriin ja rakennustekniikkaan liittyvistä asioista/teemoista - keskusteluissa kuunnella toisten kysymyksiä tai argumentteja ja reagoida niihin - jatkaa keskustelua, vaikka syntyisi hetkellisiä kommunikointikatkoksia - käyttää kommunikoinnissaan riittävän laajaa arkkitehtuurin ja rakennustekniikan sanavarastoa - lukea, ymmärtää ja referoida ruotsinkielisiä arkkitehtuurin aj rakennustekniikan alan artikkeleita - kirjoittaa lyhyitä työelämään liittyviä viestejä, esim. s-posti - kirjoittaa n. 170 sanan pituisen arkkitehtuuriin tai rakennustekniikkaan liittyvän kirjoitelman, joka on sanavarastoltaan ja kieliopiltaan asianmukainen
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Keskeistä sanastoa harjoitellaan eri teemojen yhteydessä. Teemat: Studier; Arbete; Småhusbyggande; Vägar, broar och parkering; Förändringar i städer; Riva eller bevara?; Trähus; Miljö; Arbetarskydd - hus och hälsa; Inredning, design. Myös kielioppiharjoituksissa harjoitellaan sanastoa. | Sanaston hyvä hallinta, laaja sanasto. | Monipuolisen sanaston hallinta. Idiomien käyttö. |
2. | Suullista viestintää työelämän eri tilanteita varten harjoitellaan pari- ja ryhmäkeskusteluin, roolipelein, esittelytehtävin, kielistudioharjoituksin. Harjoitukset liittyvät sanaston teemoihin. Korostetaan kaksisuuntaisen viestinnän tärkeyttä. | Ääntämisen ja prosodian merkitys. Luonnollinen reagointi viestintätilanteissa. Kompensaation mahdollisuudet. Kulttuurierot. Kontrastiiviset erot. | Sujuva viestintä, jossa esiintyy idiomeja. Ääntäminen ja prosodia kohdallaan. Laaja ja varioiva sanaston käyttö. |
3. | Yleiskieltä harjoitellaan small talk -tyyppisissä harjoituksissa: esittelyt, keskustelun avaus ja päättäminen, lyhyet vastaukset ja kommentit, kiittäminen, onnittelut, puhelinkeskustelut, tiedustelut. | Kulttuuri-, urheilu- ja ajankohtaisista asioista puhuminen. | Varioiva ja luonteva keskustelutyyli. |
4. | Kieliopissa käydään läpi määräysmuodot, sananmuodostus, sanajärjestys, verbien aikamuodot, partisiipit ja passiivi, käsitellään prepositioiden ja genetiivin käyttöä. Harjoitellaan luetun ymmärtämistä. Kirjoittamista harjoitellaan tekstityyppeinä: työhakemusten ja CV:n kirjoittaminen, referaatin teko, argumentoiva teksti, lyhyet viestit. | Sidosteisuus, tekstin rakenne. | Asianmukainen ja luonteva tyyli. |
Opintojakson arvostelu
Kirjallinen ja suullinen tentti erikseen, molemmissa numeerinen arvostelu 0 - 5. Molemmista osioista saatava hyväksytty tulos kurssin suorittamiseksi. Erikseen annetaan arvosanat kirjallisesta ja suullisesta taidosta skaalalla: tyydyttävä / hyvä.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Opintomoniste | Svenska för arkitekter och byggare | Ulla Stenman | Ruotsi |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Lisätiedot
Opintojakson KIE-2220 hyväksytty suoritus riittää loppututkinnon yhteydessä osoitukseksi siitä ruotsin kielen taidosta, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan vaaditaan valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa ja joka on tarpeen oman alan kannalta.
Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan kurssi sijoittuu tasolle B1.
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Ryhmä 1 | |||
Ryhmä 2 | |||
Ryhmä 3 | |||
Ryhmä 4 | |||
Ryhmä 6 | |||
Ryhmä 5 |