|
Opinto-opas 2010-2011
OHJP-2100 Olio-ohjelmointi, 6 op
|
Vastuuhenkilö
Markku Nevanranta
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Harjoitukset
Ohjelmointitentti
Oliopohjaisen ohjelmiston laatiminen
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
-
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella tehtävään olioperustaisen ratkaisun. Osaa käyttää java-kielen tarjoamia olio-ohjelmoinnin mekanismeja. Opiskelijan on hyvä ymmärtää muidenkin kielien tarjoamia oliomalleja. Osaa suunnitella ja toteuttaa oliopohjaisen graafisen käyttöliittymän eri ympäristöissä. Osata olioiden käytön tietokannan yhteydessä. Tutustutaan oliosuunnitteluun liittyviin suunnittelu- ja arkkitehtuurimalleihin.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Kapselointi, periytyminen ja monimuotoisuus. Abstraktien luokkien ja rajapintojen suunnittelu. | ||
2. | Käyttöliittymän ohjelmointi. | ||
3. | Javan lisäpiirteitä, joihin ei tutustuttu ohjelmointitekniikka opintojaksolla ja jotka ovat tärkeitä olio-ajattelun kannalta. Poikkeuskäsittely, sarjoittaminen, geneerisyys, säikeet,... | ||
4. | Tiedostot, relaatiokanta ja oliokanta. | ||
5. | Olio suunnittelu- ja arkkitehtuurimalleja. Oliot ja UML-mallinnus. |
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Java-ohjelmointi | Mika Vesterholm, Jorma Kyppö | Suomi | ||||
Luentokalvot | Olio-ohjelmointi | Markku Nevanranta | Suomi | ||||
Muu kirjallisuus | Tentissä oltava muistitikku .Tentissä saa olla muitakin materiaaleja ja oma tietokone. | Suomi |
Esitietovaatimukset
Opintojakso | P/S | Selite |
OHJP-1100 Ohjelmointitekniikka | Pakollinen |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso ei vastaan mitään toista opintojaksoa
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Luennot Harjoitukset Harjoitustyöt |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |