|
Opinto-opas 2010-2011
SGNP-3080 Stokastiset signaalit ja menetelmät, 5 op
|
Vastuuhenkilö
Jari Turunen
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritettu tentti ja harjoitustyöt
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
-
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on kurssin suoritettuaan valmiudet satunnaissignaalien käsittelyyn sekä tuntee menetelmiä sekä niihin liittyviä rajoituksia. Lisäksi kurssilla käsitellään mallinnusta (Wiener, Autoregression) ja hahmontunnistuksen perusperiaatteita.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Satunnaissignaalit, signaalien tilastolliset parametrit ja niiden estimointi. Tehosepktri ja sen estimointi | Estimointiteoria, Cramer-Rao:n raja | |
2. | Adaptiivinen suodatus, Wiener'in suodatin, LMS-algoritmi | Häiriöiden poisto datasta | |
3. | Autoregressiivisen mallinnuksen perusteet, Levinson-Durbinin rekursio | ||
4. | Piirteiden haku tunnistusta varten, Luokittelumenetelmät,Bayes, lineaariset ja epälineaariset luokittelijat. | Fisherin menetelmä, luokittelun parantaminen, ja klusterointi | |
5. | Ilmiöiden tunnistaminen automaattisesti signaaleista | Tunnistuksen hyvyys ja kriteerit |
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Digital Signal Processing: A Practical Approach | Ifeachor & Jarvis | 0-201-59619-9 | Englanti | |||
Kirja | Discrete-Time Signal Processing | A. V. Oppenheim, R. W. Schafer, J. R. Buck | 0-13-754920-2 | Englanti | |||
Opintomoniste | Luentomoniste | Jari Turunen | Suomi |
Esitietovaatimukset
Opintojakso | P/S | Selite |
SGNP-2010 Digitaalinen signaalinkäsittely I | Pakollinen | |
SGNP-3070 Monitaajuusjärjestelmät | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso ei vastaan mitään toista opintojaksoa
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Luennot Harjoitukset Harjoitustyöt |
Lähiopetus: 8 % Etäopetus: 20 % Itseopiskelu: 0 % |