|
Opinto-opas 2011-2012
IHTE-3300 Käyttäjäkeskeisen suunnittelun työkurssi, 4 op
|
Lisätiedot
Kurssi järjestetään joka toinen vuosi. Seuraava toteutus lukuvuonna 2011-2012.
Soveltuu jatko-opinnoiksi
Vastuuhenkilö
Thomas Olsson
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
-
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa toteuttaa Contextual Design -suunnittelumenetelmän mukaisen käyttäjätutkimus- ja määrittelyprosessin sekä ymmärtää perusperiaatteet, joiden avulla menetelmää sovelletaan kulloisenkin tuotekehitysprojektin luonteeseen ja vaiheeseen sopivaksi. Opiskelija osaa selittää käyttäjäkeskeisyyden yleiset hyödyt ja merkityksen käytännössä, sekä omaa riittävän kokemuksen vastata pienimuotoisesta käyttäjäkeskeisestä suunnitteluprojektista. Opiskelija osaa koota ja yhdistää useasta kohteesta saadun käyttäjätutkimusaineiston ja löytää sieltä olennaisimmat suunnitteluun vaikuttavat seikat. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä hyvistä ryhmätyöskentelyn periaatteista sekä selittää yksinkertaisen ideointitekniikan käytön perusperiaatteet, ja hyödyntää tätä tietämystään tiimityöskentelyssä.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Contextual Design -menetelmä kokonaisuudessaan: teoriassa ja käytännössä. | CD-menetelmän projektikohtainen soveltaminen | Muut käyttäjäkeskeiset menetelmät, mm. PD, TRUMP |
2. | Contextual Inquiry, tulkintatilaisuus | Kontekstissa tapahtuva käyttäjätutkimus yleensä, käyttäjätiedon kerääminen tarkkailulla ja haastattelulla | |
3. | CD-menetelmän mukainen käyttäjän, kontekstin ja tehtävän mallinnus ja mallien konsolidointi: Affinity diagram & mallien yhdistäminen | Tuotteen määrittely käyttäjätutkimuksen perusteella: affinity diagram läpikävely, visiointi ja storyboarding, UED-mallinnus | |
4. | ISO13407 mukainen käyttäjäkeskeinen prosessi ja siihen liittyvät määritelmät | Paperiprototypiointi, personas-käyttäjäkuvaukset | Ideointitekniikoiden ja poikkitieteellisen ryhmätyöskentelyn teoriaa |
Opintojakson arvostelu
Läsnäoloista viikottaisiin oppimistapahtumiin kertyy arvosanan korotuspisteitä. Harjoitustyön ja tentin arvosanoista muodostuu kokonaisarvosana, jota korotuspisteet voivat nostaa. Tentin ja harjoitustyön paino arvostelussa on 50/50. Harjoitustyöstä arvioidaan sekä lopputulosta että prosessia, jolla se on syntynyt.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Osasuoritukset:
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Contextual Design. Defining Customer Systems | Beyer, Holtzblatt | Ei pakollinen, mutta suositeltava kurssikirja. | Suomi | |||
Kirja | Rapid Contextual Design: A How-to Guide to Key Techniques for User-Centered Design | Holtzblatt, Wendell, Wood | 978-0123540515 | Englanti |
Esitietovaatimukset
Opintojakso | P/S | Selite |
IHTE-3100 Käyttäjäkeskeinen tuotekehitys | Suositeltava | |
IHTE-3201 Käytettävyystutkimuksen menetelmät | Pakollinen |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
|
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
IHTE-3300, toteutuskerta 2011-2012 |