|
Opinto-opas 2011-2012
BME-2610 Terveydenhuollon tietojärjestelmät, 5 op
|
Lisätiedot
Opintojakso on yhteinen Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa.
Opintojakso toteutetaan joka toinen vuosi ja se toteutetaan kevätlukukaudella 2011-2012. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Vastuuhenkilö
Jari Viik
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Aktiivinen (80%) osallistuminen luennoille ja seminaareihin, harjoitustyö ja sen pohjalta laadittu kirjallinen raportti ja seminaariesitelmä, sekä oppimispäiväkirja luennoista.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata terveydenhuollon palvelujärjestelmän sekä millaisia tietojärjestelmiä terveydenhuollossa on käytössä tai suunnitteilla käyttöönotettavaksi. Opiskelija tiedostaa, kuinka terveydenhuollon ominaispiirteet vaikuttavat tietojärjestelmien suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä. Opiskelija osaa ottaa huomioon toimintaympäristön asettamat vaatimukset tietojärjestelmien toteutukselle.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Terveydenhuollon palvelujärjestelmä, organisaatiot, toiminta, tietosuoja ja tietoturva. Terveydenhuollon tietojärjestelmät. | ||
2. | Tietojärjestelmäarkkitehtuurit, integrointi, yhteistoiminnallisuus. | ||
3. | Ihminen-kone -vuorovaikutus, käyttöliittymät, käytettävyys. | ||
4. | Internet-palvelut, sähköinen asiointi, terveysportaalit, telelääketiede. | ||
5. | Tietostrategia, tietojohtaminen, knowledge management. |
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Luentokalvot | Kurssin luentokalvot | Useita tekijöitä. | Kurssin kotisivulla. | Suomi |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |