|
Opinto-opas 2011-2012
KEM-3100 Polymeerikemia, 5 op
|
Lisätiedot
Vaatii ilmoittautumisen opintojaksolle ja tentteihin POP:ssa.
Vastuuhenkilö
Terttu Hukka
Opetus
Opetusmuoto | Tunteja | Aikaväli | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
| KEM-3100 2011-01 |
|
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritettu kirjallinen tentti luentojen ja harjoitusten sisällöistä ja seminaariesitelmä.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
Opintojakson opetuksessa kiinnitetään huomiota DI:n osaamistavoitteisiin ja työelämässä tarvittavien taitojen kartuttamiseen.
Osaamistavoitteet
Oppia polymeerialan peruskäsitteet ja synteesimenetelmät sekä reaktiomekanismit, polymeerien rakenteen, ominaisuuksien ja valmistustavan väliset riippuvuudet, tavallisimpien kesto- ja kertamuovien tekninen valmistus, ominaisuudet ja käyttö.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Polymeereihin liittyvät peruskäsitteet, nimistö. | ||
2. | Reaktiomekanismit: askelpolymeraatio, rengaspolymeraatio, ketjupolymeraatio (radikaali- ja ionipolymeraatio). Polymerointimenetelmät. | ||
3. | Tavallisimpien kesto- ja kertamuovien tekninen valmistus, ominaisuudet ja käyttö. | ||
4. | Polymeerien fysikaalis-kemiallista analytiikkaa (moolimassan määritys, DSC). |
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Polymer Science and Technology | Fried, J., R. | 0-13-018168-4 | 2. painos, 2003 | Englanti | ||
Luentokalvot | Polymeerikemia | Mikkonen, Raija | saatavilla Moodlessa | Suomi |
Esitietovaatimukset
Opintojakso | P/S | Selite |
KEM-2100 Orgaaninen kemia | Pakollinen |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Opintojaksoon kuuluu luennot, harjoitukset ja pakollinen seminaariesitelmä, yhteensä 48 h. |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |