|
Opinto-opas 2011-2012
MATHM-47300 Verkkopalvelun käyttökelpoisuus ja arviointi, 5 op
|
Vastuuhenkilö
Anne-Maritta Tervakari, Kirsi Silius
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritettu kirjallinen harjoitustyö sekä toteutuskerralla erikseen määritellyt harjoitukset tai muut tehtävät.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
Opintojaksolla käytetyt opetus- ja opiskelumenetelmät tukevat seuraavien työelämässä tarvittavien taitojen karttumista: kirjallinen ja suullinen viestintä, kriittisyys ja analyyttisyys, tieteellinen ajattelu, teorian ja käytännön yhdistäminen, projektinhallinta, tiimityöskentely sekä oman oppimisen arviointi.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää mitä arvioinnilla tarkoitetaan sekä ymmärtää millaisia haasteita subjektiivisuus, moniarvoisuus ja kontekstuaalisuus asetttaa verkkopalveluiden laadukkuuden arvioinnille. Opiskelija osaa myös määritellä keskeiset laadukkuuden arvioinnin osa-alueet ja hallitsee niiden perusteoriat. Lisäksi opiskelija osaa soveltaa arviointimalleja omassa arviointityössään sekä osaa valita soveltuvat arviointimenetelmät ja tiedonhankintatavat arvioinnin kohteen mukaan. Opiskelija osaa laatia raportin arviointituloksista ja pystyy arviointitiedon pohjalta muodostamaan johtopäätöksiä sekä tekemään perusteltuja kehittämisehdotuksia verkkopalvelun laadun kehittämiseksi.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Mitä tarkoitetaan arvioinnilla? Laadukkuuden arvioiminen ja arvioinnin haasteellisuus. | Laadun kokemisen subjektiivisuus. | Moniarvoinen arviointi. Kontekstuaalinen arviointi. |
2. | Arviointimalleja sekä arvioinnin eri näkökulmat. | Verkkopalvelun eri tasojen arviointi. | Arviointimallien kritiikkiä. |
3. | Verkkopalvelun laadukkuuden osatekijät sekä niiden teoreettinen tausta. | Laadukkuuden osatekijöihin liittyvän teoriataustan syventäminen. | Eri näkökulmia laadukkuuden osatekijöiden tarkastelussa. |
4. | Laadun arvioinnin menetelmiä. | Eri menetelmiin liittyvät tiedonhankintatavat. | Tiedonhankinnan haasteet ja eettiset kysymykset. |
5. | Arviointitiedon hyödyntäminen. Arviointitulosten raportointi. | Arviointikriteerien validius ja luotettavuus. | Arviointitiedon validius ja luotettavuus. |
Opintojakson arvostelu
Opintojakson kokonaisarvosana (0-5) muodostuu henkilökohtaisen työskentelyn (50%) ja ryhmässä laadittavan harjoitustyön (50%) perusteella. Aktiivisella osallistumisella opetukseen on mahdollista korottaa opintojakson kokonaisarvosanaa. Arvosanan 3 saavuttaminen edellyttää ydinaineksen hyvää hallintaa ja arvosanaa 4 varten on hallittava lisäksi täydentävän tietämyksen asiat. Arvosana 5 edellyttää em. mainittujen lisäksi myös erityistietämykseen kuuluvien asioiden hallintaa. Mikäli ydinaineksen hallinnassa on vähäisiä puutteita, voi opiskelija saavuttaa arvosanan 1 tai 2 riippuen puutteiden määrästä. Mikäli ydinaineksen hallinnassa on vakavia puutteita, arvosanaksi tulee hylätty. Hylättyä arvosanaa ei voi korottaa aktiivisella osallistumisella.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Osasuoritukset:
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Verkkokirja | Verkkopalvelun käyttökelpoisuuden arvioiminen | Tervakari, A-M. & Silius, K. | Suomi |
Esitietovaatimukset
Opintojakso | P/S | Selite |
MATHM-37100 Johdatus hypermediaan | Pakollinen | |
MATHM-47250 Verkkopalvelun sisällöntuotanto | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Opintojakso toteutetaan lukuvuonna 2011-2012 periodeilla I ja II. | Luennot Harjoitustyöt Oppimispäiväkirja, portfolio ja muu kirjallinen tuotos |
Lähiopetus: 5 % Etäopetus: 15 % Itseopiskelu: 80 % |