|
Opinto-opas 2011-2012
OHJ-2710 Peliohjelmointi, 6 op
|
Lisätiedot
Kurssin kotisivu http://www.cs.tut.fi/kurssit/OHJ-2710/
Soveltuu jatko-opinnoiksi
Vastuuhenkilö
Timo Kellomäki
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Harjoitustyö ja tentti
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
-
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee monipuolisesti reaaliaikaisen, kolmiulotteista grafiikkaa hyödyntävän peliohjelman luomiseen liittyviä erilaisia haasteita. Hän ymmärtää tärkeimmät näiden ongelmien ratkaisemiseen tarkoitetut tietorakenteet ja menetelmät. Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan itsenäisesti pienen peliohjelman.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Pelien tuotantoprosessi, ideointi, pelisuunnittelu | Tietokonepelien historia, liiketoimintamallit, julkaisualustat, pelimekaniikat ja tasapaino | |
2. | Peliohjelman rakenne, ohjauslaitteet, äänet, fysiikkamallit | ||
3. | Grafiikan piirto, grafiikkatietorakenteet, sisä- ja ulkotilojen piirron tekniikat, animaatio | OpenGL ja DirectX-rajapinnat, shaderit, elokuvamaisuus | |
4. | Pelitekoäly, pelimaailmat, optimointitekniikat, verkkopelit | Proseduraalinen sisällön luominen, pelien testaaminen |
Opintojakson arvostelu
Hyväksytty arvosana vaatii sekä tentin että harjoitustyön läpäisyn. Hyväksytty arvosana on tentistä ja harjoitustyöstä saatujen arvosanojen keskiarvo.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Osasuoritukset:
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Luentokalvot | Suomi | ||||||
Muu verkkomateriaali | Lisämateriaali kerrotaan kurssin kotisivuilla. | Englanti |
Esitietovaatimukset
Opintojakso | P/S | Selite |
OHJ-2156 Analysis of Algorithms | Suositeltava | |
OHJ-2700 Tietokonegrafiikka | Pakollinen |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso ei vastaan mitään toista opintojaksoa
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Peliohjelmointi, syksy 2011 | Luennot |
Lähiopetus: 20 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |