Opinto-opas 2011-2012
Perus

Perus Pori KV Jatko Avoin

|Tutkinnot|     |Opintokokonaisuudet|     |Opintojaksot|    

Opinto-opas 2011-2012

TTE-3121 Innovointi, 4 op
Innovation

Lisätiedot

Kaikki opintojaksoon liittyvä tiedotus tapahtuu Moodlessa. Kirjaudu Moodleen jo ennen kurssin alkua!

Vastuuhenkilö

Merja Ryöppy, Asko Riitahuhta, Leena Ryynänen

Opetus

Opetusmuoto P1 P2 P3 P4 Kesä Toteutuskerrat Luentoajat ja -paikat
Luennot
Harjoitukset
Harjoitustyöt
Seminaari
Verkkotyöskentely
 4 h/per
 2 h/vko
 20 h/per

 2 h/vko
+4 h/per
+2 h/vko
+20 h/per
 2 h/per
+2 h/vko





 





 





 
TTE-3121 2011-01 Tiistai 8 - 10, K1703

Suoritusvaatimukset

Osallistuminen lähiopetustilaisuuksiin, hyväksytysti suoritettu harjoitustyö ja sen esittelytilaisuus sekä verkkotehtävien suorittaminen tai kirjallinen tentti.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat

Opintojaksolla järjestetään monimuotoista opetusta (mm. verkkoluennot ja -tehtävät, lähiopetustilaisuudet, pienryhmätoiminta, lisälukemistot, jne.)ja tarkoituksena on, että opiskelijat tekevät itse aktiivisesti töitä oppimisensa eteen.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää teknisen luovuuden osana tuotekehitysprosessia ja insinöörinä toimiessa keskeisenä taitona. Hän osaa kehittää omaa luovuuttaan sekä osaa soveltaa erilaisia innovatiivisen tuotekehityksen ja teknisen luovuuden menetelmiä käytännössä. Opiskelija oppii käyttämään systemaattisen innovoinnin menetelmää (TRIZ) harjoittelemalla sen käyttöä harjoitustyössä. Opintojakson jälkeen opiskelija tietää erilaisia näkökulmia, työkaluja ja menetelmiä organisaatioiden innovointijärjestelmien kehittämiseksi.

Sisältö

Sisältö Ydinaines Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Innovointi, systemaattinen innovointi, inkrementaalinen ja radikaali-innovointi käsitteet sekä innovaatioiden tasot     
2. Luovuus käsitteenä, tekninen luovuus DI:n keskeisenä osa-alueena sekä yksilön ja ryhmän luovuuden tunnistaminen, kehittäminen ja hyödyntäminen osana innovointia  Oman luovuuden tunnistaminen ja kehittäminen sekä harjoittelu, luovuuden hyödyntäminen jokapäiväisessä työskentelyssä   
3. Ongelmasuuntautuneisuus ja innovointimahdollisuuksien ("hiljaiset signaalit")kartoitus  Todellisen kehitysongelman tunnistaminen, ymmärrys innovointimahdollisuuksien havaitsemisen laajasta kentästä, innovointimahdollisuuden havaitseminen osana harjoitustyötä   
4. Systemaattisen innovoinnin kehittyneet menetelmät, TRIZ menetelmään syventyminen ja harjoittelu  Innovointimentelmien vahvuuksien, heikkouksien ja haasteiden tunnistaminen; innovointimenetelmien sopivuus erilaisiin tuotekehitystilanteisiin   
5. Yritysten innovointijärjestelmien ja -osaamisen kehittämisen haasteet ja kohdealueet  Yritysten innovatiivisuuteen liittyvät teoriat, Innovation Management ja yrityksen innovatiivisuuden kehittäminen ja varmistaminen   

Opintojakson arvostelu

Opintojakson arvosanan muodostuminen perustuu jatkuvaan arviointiin. Opintojakson arvosana muodostuu harjoitustyöstä ja sen esittelytilaisuudesta, lähiopetustilaisuuksien läsnäoloista sekä verkkotehtävistä tai tentistä.

Arvosteluasteikko:

Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

Osasuoritukset:

Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Esitietovaatimukset

Opintojakso P/S Selite
TTE-3011 Tuotekehitys Suositeltava    

Tietoa esitietovaatimuksista
Tuotekehitys -opintojaksolla hankittu osaaminen antaa hyvän pohjan tämän opintojakson sisällön ymmärtämiselle.

Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)



Vastaavuudet

Opintojakso Vastaa opintojaksoa  Selite 
TTE-3121 Innovointi, 4 op TTE-3120 Innovointi, 5 op  

Tarkempia tietoja toteutuskerroittain

Toteutus Kuvaus Opetusmuodot Toteutustapa
TTE-3121 2011-01 Innovoinnin opintojakso on osa tuotantotekniikan laitoksen "Integroitu tuotekehitys ja tuotanto" -aineopintokokonaisuutta. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää kiinnostusta aiheeseen ja halua lisätä omaa tietämystä innovoinnista. Opintojakson suorittaminen pitää sisällään erilaisia oppimiselementtejä (esim. verkkoluentoja, lisälukemistoa, viikkotehtäviä, portfolion, harjoitustyön, vierailuluentoja, keskustelutilaisuuksia, jne.) ja itsenäisen opiskelun määrä on kurssilla suuri. Lähiopetustilanteissa panostetaan keskusteluihin ja ryhmässä oppimiseen. Arvosana koostuu useista eri osakokonaisuuksista ja pisteitä kerätään koko opintojakson ajan. Tutustu opintojakson mitoitukseen kohdassa "mitoitus" ja varaudu käyttämään riittävästi aikaa opintojakson suorittamiseen. Mikäli tarvitset opintojaksosta 5op (nykyisen opintojakson laajuus on 4op), on lisätehtävänä kirjareferaatin laatiminen. Tarkempaa lisätietoa saa kurssin henkilökunnalta.   Luennot
Harjoitukset
   
Lähiopetus: 30 %
Etäopetus: 30 %
Itseopiskelu: 40 %  

Viimeksi muokattu18.08.2011