|
Opinto-opas 2011-2012
OHJP-6202 Rakenteinen tieto, 4 op
|
Lisätiedot
Soveltuu jatko-opinnoiksi
Ei luennoida lukuvuonna 2011-2012
Vastuuhenkilö
Jari Multisilta, Kristian Kiili
Suoritusvaatimukset
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, hyväksytty harjoitustyö ja tentti.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
Kurssin luennoilla tehdään tietokoneharjoituksia ja demonstroidaan esitettäviä asioita xml-työkaluilla. Kurssillä käytetään verkosta ladattavissa ilmaisia ohjelmia, Exchanger Lite xml-editori ja BaseX-xml-tietokantatyöväline.
Osaamistavoitteet
Ymmärtää rakenteisen tiedon paradigma, antaa valmiudet rakenteisten dokumenttien määrittelyyn, suunnitteluun ja kuvaamiseen dokumenttiluokiksi (DTD, XML Schema), toteuttaa rakenteisia dokumentteja verkossa XML:n avulla.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Dokumenttiluokkien määrittely Document Type Definition (DTD) -kielellä | XHTML | SGML |
2. | Nimiavaruudet, dokumenttiluokkien määrittely XML Schema -kielellä | XML tietokannat, XPointer, XLink | XML:n käyttäminen JavaScript-ohjelmissa |
3. | Dokumenttien ulkoasumäärittelyt CSS ja XSLT-kielillä | XSLT muunnokset |
Opintojakson arvostelu
Harjoitustyö pitää suorittaa hyväksytysti, tentti. Tenttitehtävät noudattelevat harjoituksissa tehtyjä tehtäviä, lisäksi tentissä on essee-vastauksia edellyttäviä tehtäviä.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Osasuoritukset:
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | XML | Nykänen Ossi | 9789518460964 | Suomi | |||
Luentokalvot | Rakenteinen tieto | Multisilta, Jari | Luentokalvot saatavana verkosta luennoilla ilmoitettavasta verkko-osoitteesta. | Suomi |
Esitietovaatimukset
Opintojakso | P/S | Selite |
OHJP-3012 Ohjelmistotuotanto | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|