|
Opinto-opas 2012-2013
FYS-7200 Biologinen fysiikka, 5 op
|
Lisätiedot
Soveltuu jatko-opinnoiksi
Vastuuhenkilö
Ilpo Vattulainen, Sanja Pöyry
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
-
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija omaa yleiskäsityksen solutason fysikokemiallisista prosesseista sekä yhden molekyylin että niiden muodostamien kokonaisuuksien toiminnan kannalta. Opiskelija ymmärtää riittävässä määrin tarkasteltavien ilmiöiden fysikaaliset periaatteet: kuinka kompleksisten biologisten systeemien toimintaa voi kuvata mahdollisimman yksinkertaisesti niitä ohjaavien fysikaalisten lakien avulla.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Biomolekyylit ja niitä ohjaavat vuorovaikutukset ja kentät | ||
2. | Dynamiikka ja dissipaatio | ||
3. | Biomolekyylien yhteisöllisyys | ||
4. | Biologiset moottorit ja koneet |
Opintojakson arvostelu
Opintojakson läpäisy edellyttää tentin suorittamista. Kokonaisarvosanaan voi vaikuttaa myönteisesti aktiivisuudella laskuharjoituksissa.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Osasuoritukset:
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Biological Physics | Philip Nelson | W. H. Freeman and Company, 2004 | Englanti | |||
Luentokalvot | I. Vattulainen | Englanti |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Kurssin tavoitteena on tarkastella biologisissa systeemeissä ja biologisissa ilmiöissä vaikuttavia fysikaalisia periaatteita ja niiden roolia biologisten prosessien toimintaan. Paino on solutason ilmiöillä, sisältäen sekä yksittäisten nanoskaalan moottoreiden että suuremman skaalan systeemien kuten solukalvojen toiminnan perusperiaatteet. | Luennot Harjoitukset |
Lähiopetus: 60 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 40 % |