|
Opinto-opas 2012-2013
KIE-2200 Ruotsia tekniikan opiskelijoille, 3 op
|
Lisätiedot
"Mikäli opintojaksolle ilmoittautuu enemmän opiskelijoita kuin on mahdollista ottaa, karsitaan osallistujat ensisijaisesti opintopisteiden perusteella. Opintojaksolle ilmoittautuneen on oltava läsnä ensimmäisellä kerralla varmistaakseen paikkansa opintojaksolla."
Opintojakson KIE-2200 hyväksytty suoritus riittää loppututkinnon yhteydessä osoitukseksi siitä ruotsin kielen taidosta, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain(asetus 424/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan vaaditaan valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa ja joka on tarpeen oman alan kannalta.
Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan kurssi sijoittuu tasolle B1-B2.
Vastuuhenkilö
Nina Niemelä
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Osallistuminen oppitunneille ja kurssiin kuuluvien suullisten ja kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti. Kurssin lopussa opiskelija pitää omaan alaan liittyvän suullisen esitelmän (suullisen kielitaidon arviointi) ja osallistuu kaikille yhteiseen kirjalliseen tenttiin (ohjeistus kurssilla). HUOM! Kurssisisältö on kaikissa toteutuskerroissa sama. Kurssi toteutetaan kuitenkin erilaisin opetusmenetelmin. Tämä tarkoittaa sitä, että tuntityöskentelyssä painottuvat menetelmän mukaiset harjoitukset ja muu kurssiin liittyvä sisältö työstetään kotona. Voit valita itsellesi sopivan toteutuskerran, jonka opetuksessa painotetaan esimerkiksi: -suullista viestintää (esim. kielikylpy) -kirjallista viestintää -kirjallisia ja suullisia harjoituksia kontaktiopetuksena -(osittaista) verkko-opiskelua (verkkokurssi, videoneuvottelukurssi)
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
-
Osaamistavoitteet
Opintojaksolle ilmoittautuneiden opiskelijoiden kieliopin hallinta testataan lähtötasotestillä. Heikoimmat opiskelijat ohjataan Ruotsin kertauskurssille (KIE-2100), jonka suoritettuaan he voivat osallistua opintojaksolle Ruotsia tekniikan opiskelijoille (KIE-2200). Kevään opetus alkaa kaikilla toteutuskerroilla vkolla 3!! TOIMI NÄIN: a) Jos sinulla on lukion A-ruotsin oppimäärästä arvosana l, e, m tai c tai B-ruotsin oppimäärästä arvosana l, e tai m, ilmoittaudu haluamaasi KIE-2200 toteutuskertaan. Sinun ei tarvitse tehdä lähtötasotestiä. b) Mikäli sinulla ei ole yllä mainittuja arvosanoja tai et ole osallistunut ruotsin kielen yo-kokeeseen, ilmoittaudu haluamaasi toteutuskertaan JA tee lähtötasotesti Moodlessa. Kevään toteutuskerroille ilmoittautuneet tekevät testin 22.12.2012-7.1.2013. (Moodle2-avain lähetetään ilmoittautuneille POP-ilmoituksella.) Lähtötasotestin perusteella pääset joko suoraan peruskurssille tai sinut ohjataan seuraavalle järjestettävälle Ruotsin kertauskurssille (2. tai 3. periodi). Huomaathan, että kursseja KIE-2200 ja KIE-2100 ei voi suorittaa yhtäaikaisesti. Kertaa kielioppia: Nätfräsch: http://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/ Språknät: http://h27.it.helsinki.fi/spraknat/ Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa työelämälähtöisesti: - kertoa yleisistä tekniikkaan liittyvistä asioista/teemoista - keskusteluissa kuunnella toisten kysymyksiä tai argumentteja ja reagoida niihin - jatkaa keskustelua, vaikka syntyisi hetkellisiä kommunikointikatkoksia - käyttää kommunikoinnissaan riittävän laajaa tekniikan ja yleiskielen sanavarastoa - lukea, ymmärtää ja referoida ruotsinkielisiä tekniikan alan artikkeleita - kirjoittaa lyhyitä työelämään liittyviä viestejä, esim. s-posti - kirjoittaa n. 200 sanan pituisen tekniikkaan liittyvän kirjoitelman, joka on sanavarastoltaan ja kieliopiltaan asianmukainen.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Tekniikan termien ja sanaston tyydyttävä hallinta. Keskeistä sanastoa harjoitellaan eri teemojen yhteydessä kuten Studier och utbildning, Arbetslivet, Trafiken, Datorer och IT, Energi samt Miljö. | Tekniikan termien ja sanaston hyvä hallinta. | Laajahko yleinen sanavarasto, myös nykysanaston tuntemus. |
2. | Erityisesti ammattiin liittyvän viestinnän tyydyttävä hallinta. Suullista viestintää työelämän eri tilanteita varten harjoitellaan pari-ja ryhmäkeskusteluin, roolipelein, esittelytehtävin ja kielistudioharjoituksin. | Erityisesti ammattiin liittyvän viestinnän hyvä hallinta. | Vaikeampienkin kieliopillisten rakenteiden hallinta. |
3. | Kielen rakenteiden tyydyttävä hallinta. Kieliopissa käydään läpi määräysmuodot, sananmuodostus, sanajärjestys, verbien aikamuodot, partisiipit ja passiivi, prepositiot, pronominit sekä genetiivin käyttö. | Kielen rakenteiden hyvä hallinta. | Idiomien ja sanontojen kohtalainen tuntemus. |
4. | Työssä tarvittavien kirjallisten viestien laatimisen tyydyttävä hallinta. | Työssä tarvittavien kirjallisten viestien laatimisen hyvä hallinta. | Sujuva puhe sekä asianmukainen ja luonteva tyyli. Ääntäminen ja prosodia kohdallaan. |
5. | Erilaisten tekstityyppien hallinta. |
Opintojakson arvostelu
Kirjallinen ja suullinen taito arvioidaan erikseen numeerisella arvostelulla 0 - 5. Kurssin kokonaisarvosana määräytyy kirjallisesta (50%) ja suullisesta (50%) arvosanasta. Molemmista osioista on saatava hyväksytty tulos kurssin suorittamiseksi. Tutkintotodistukseen tulee lisäksi erikseen arvosana kirjallisesta ja suullisesta taidosta asteikolla tyydyttävä / hyvä.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Muu verkkomateriaali | Svenska för teknologer: text och grammatik | Heikkinen, Kuusisto, Niemelä, Stenman | Materiaali löytyy Moodlesta | Ruotsi | |||
Opintomoniste | Svenska för teknologer: text och grammatik | Heikkinen, Kuusisto; Niemelä, Stenman | Ruotsi |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Ryhmä 1. Kurssi toteutetaan osittaisena verkkokurssina. Ryhmä tapaa kuusi (6) kertaa syksyn aikana, kolme oppituntia kunakin maanantaina. Tarkat tapaamismaanantait päätetään ensimmäisellä tapaamiskerralla. | |||
Ryhmä 2. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä ja muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 3. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta siihen liittyy myös verkkotehtäviä sekä muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 4. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa mutta siihen liittyy myös verkkotehtäviä sekä muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 5. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä ja muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 6. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä ja muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 8. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa mutta siihen liittyy myös verkkotehtäviä sekä muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 9. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa mutta siihen liittyy myös verkkotehtäviä sekä muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 11, kestää yhden periodin. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä ja muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 26. Kurssi toteutetaan osittaisena verkkokurssina. Ryhmä tapaa kuusi (6) kertaa syksyn aikana, kolme oppituntia kunakin maanantaina. | |||
Ryhmä 12 E:n tai L:n kirjoittaneille. Kestää yhden periodin. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä ja muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 13, intensiivikurssi, kestää yhden periodin. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä ja muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 14. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä ja muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 15. Kurssi toteutetaan osittaisena verkkokurssina. Ryhmä tapaa kuusi (6) kertaa kevään aikana, kolme oppituntia kunakin maanantaina. Tarkat tapaamismaanantait päätetään ensimmäisellä tapaamiskerralla. Ensimmäinen tapaaminen 14.1.2013. | |||
Ryhmä 17. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä ja muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 18. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa mutta siihen liittyy myös verkkotehtäviä sekä muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 19, intensiivikurssi, kestää yhden periodin. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä ja muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 20.Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta siihen liittyy myös verkkotehtäviä sekä muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 22. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa mutta siihen liittyy myös verkkotehtäviä sekä muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 23. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä ja muita harjoitteita. Tällä toteutuskerralla on kaksi opettajaa. | |||
Ryhmä 24. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä ja muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 25, intensiivikurssi, kestää yhden periodin. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä ja muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 27 Kurssi toteutetaan osittaisena verkkokurssina. Ryhmä tapaa 7 kertaa periodin aikana, aluksi to-pe viikolla12, jatkossa maanantaisin. Osallistujat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen suoraan opettajalle ulla.stenman@tut.fi | |||
Ryhmä 28. Kahden viikon mittainen kesäkurssi. Lähtötaso testataan Moodle2:ssa. Lähtötasotesti löytyy Moodle2:sta -> Kielikeskus -> Ruotsin lähtötasotesti (ei kurssiavainta). Mikäli opiskelijan lähtötaso jää alle vaaditun, joutuu hän tekemään lisätehtäviä. |