|
Opinto-opas 2012-2013
KIE-2220 Ruotsia arkkitehdeille ja rakentajille, 3 op
|
Lisätiedot
Mikäli opintojaksolle ilmoittautuu enemmän opiskelijoita kuin on mahdollista ottaa, karsitaan osallistujat ensisijaisesti opintopisteiden perusteella. Opintojaksolle ilmoittautuneen on oltava läsnä ensimmäisellä kerralla varmistaakseen paikkansa opintojaksolla.
Opintojakson KIE-2220 hyväksytty suoritus riittää loppututkinnon yhteydessä osoitukseksi siitä ruotsin kielen taidosta, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan vaaditaan valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa ja joka on tarpeen oman alan kannalta.
Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan kurssi sijoittuu tasolle B1-B2.
Vastuuhenkilö
Ulla Stenman
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Osallistuminen oppitunneille ja kurssiin kuuluvien suullisten ja kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti. Kurssin lopussa opiskelija pitää omaan alaan liittyvän suullisen esitelmän (suullisen kielitaidon arviointi) ja osallistuu kaikille yhteiseen kirjalliseen tenttiin (ohjeistus kurssilla). HUOM! Kurssisisältö on kaikissa toteutuskerroissa sama. Kurssi toteutetaan kuitenkin erilaisin opetusmenetelmin. Tämä tarkoittaa sitä, että tuntityöskentelyssä painottuvat menetelmän mukaiset harjoitukset ja muu kurssiin liittyvä sisältö työstetään kotona. Voit valita itsellesi sopivan toteuskerran, jonka opetuksessa painotetaan esimerkiksi: - suullista viestintää (esim. kielikylpy) - kirjallista viestintää - kontaktiopetus johon sisältyy kirjallisia ja suullisia harjoituksia - (osittaista)verkko-opiskelua (verkkokurssi, videoneuvottelukurssi)
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
-
Osaamistavoitteet
Opintojaksolle ilmoittautuneiden opiskelijoiden kieliopin hallinta testataan lähtötasotestillä. Heikoimmat opiskelijat ohjataan Ruotsin kertauskurssille (KIE-2100), jonka suoritettuaan he voivat osallistua opintojaksolle Ruotsia arkkitehdeille ja rakentajille (KIE-2220). TOIMI NÄIN: a) Jos sinulla on lukion A-ruotsin oppimäärästä arvosana l, e, m tai c tai B-ruotsin oppimäärästä arvosana l, e tai m, ilmoittaudu haluamaasi KIE-2220 toteutuskertaan. Sinun ei tarvitse tehdä lähtötasotestiä. b) Mikäli sinulla ei ole yllä mainittuja arvosanoja tai et ole osallistunut ruotsin kielen yo-kokeeseen, ilmoittaudu haluamaasi toteutuskertaan JA tee lähtötasotesti Moodlessa (avain tulee ilmoittautuneille s-postitse). Kevään toteutuskerroille ilmoittautuneet tekevät testin 22.12.2012-7.1.2013. Lähtötasotestin perusteella pääset joko suoraan peruskurssille tai sinut ohjataan seuraavalle järjestettävälle Ruotsin kertauskurssille (2. tai 3. periodi). Huomaathan, että kursseja KIE-2220 ja KIE-2100 ei voi suorittaa yhtäaikaisesti. Kertaa kielioppia: Nätfräsch: http://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/ Språknät: http://h27.it.helsinki.fi/spraknat/ Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa työelämälähtöisesti: - kertoa yleisistä tekniikkaan liittyvistä asioista/teemoista - keskusteluissa kuunnella toisten kysymyksiä tai argumentteja ja reagoida niihin - jatkaa keskustelua, vaikka syntyisi hetkellisiä kommunikointikatkoksia - käyttää kommunikoinnissaan riittävän laajaa tekniikan ja yleiskielen sanavarastoa - lukea, ymmärtää ja referoida ruotsinkielisiä tekniikan alan artikkeleita - kirjoittaa lyhyitä työelämään liittyviä viestejä, esim. s-posti - kirjoittaa n. 200 sanan pituisen tekniikkaan liittyvän kirjoitelman, joka on sanavarastoltaan ja kieliopiltaan asianmukainen.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Keskeistä sanastoa harjoitellaan eri teemojen yhteydessä. Teemat: Studier; Arbete; Småhusbyggande; Vägar, broar och parkering; Förändringar i städer; Riva eller bevara?; Trähus; Miljö; Arbetarskydd - hus och hälsa; Inredning, design. Myös kielioppiharjoituksissa harjoitellaan sanastoa. | Sanaston hyvä hallinta, laaja sanasto. | Monipuolisen sanaston hallinta. Idiomien käyttö. |
2. | Suullista viestintää työelämän eri tilanteita varten harjoitellaan pari- ja ryhmäkeskusteluin, roolipelein, esittelytehtävin, kielistudioharjoituksin. Harjoitukset liittyvät sanaston teemoihin. Korostetaan kaksisuuntaisen viestinnän tärkeyttä. | Ääntämisen ja prosodian merkitys. Luonnollinen reagointi viestintätilanteissa. Kompensaation mahdollisuudet. Kulttuurierot. Kontrastiiviset erot. | Sujuva viestintä, jossa esiintyy idiomeja. Ääntäminen ja prosodia kohdallaan. Laaja ja varioiva sanaston käyttö. |
3. | Yleiskieltä harjoitellaan small talk -tyyppisissä harjoituksissa: esittelyt, keskustelun avaus ja päättäminen, lyhyet vastaukset ja kommentit, kiittäminen, onnittelut, puhelinkeskustelut, tiedustelut. | Kulttuuri-, urheilu- ja ajankohtaisista asioista puhuminen. | Varioiva ja luonteva keskustelutyyli. |
4. | Kieliopissa käydään läpi määräysmuodot, sananmuodostus, sanajärjestys, verbien aikamuodot, partisiipit ja passiivi, käsitellään prepositioiden ja genetiivin käyttöä. Harjoitellaan luetun ymmärtämistä. Kirjoittamista harjoitellaan tekstityyppeinä: työhakemusten ja CV:n kirjoittaminen, referaatin teko, argumentoiva teksti, lyhyet viestit. | Sidosteisuus, tekstin rakenne. | Asianmukainen ja luonteva tyyli. |
Opintojakson arvostelu
Kirjallinen ja suullinen tentti erikseen, molemmissa numeerinen arvostelu 0 - 5. Molemmista osioista saatava hyväksytty tulos kurssin suorittamiseksi. Erikseen annetaan arvosanat kirjallisesta ja suullisesta taidosta skaalalla: tyydyttävä / hyvä.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Opintomoniste | Svenska för arkitekter och byggare | Ulla Stenman | Ruotsi |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Ryhmä 1 Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa mutta siihen liittyy myös verkkotehtäviä sekä muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 2,toteutus osittain verkossa, kontaktiopetusta 24 h viikoilla 36, 38,40, 43,45, 47. | |||
Ryhmä 3 Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa mutta siihen liittyy myös verkkotehtäviä sekä muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 4 Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa mutta siihen liittyy myös verkkotehtäviä sekä muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 5 Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa mutta siihen liittyy myös verkkotehtäviä sekä muita harjoitteita. | |||
Ryhmä 6 PERUTTU! Intensiivikurssi, kurssi kestää yhden periodin. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa mutta siihen liittyy myös verkkotehtäviä sekä muita harjoitteita. |