|
Opinto-opas 2012-2013
TTE-3121 Innovointi, 4 op
|
Lisätiedot
Kaikki opintojaksoon liittyvä tiedotus tapahtuu Moodlessa. Kirjaudu Moodleen jo ennen kurssin alkua!
Vastuuhenkilö
Merja Ryöppy, Asko Riitahuhta, Mikko Vanhatalo, Leena Ryynänen
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Osallistuminen lähiopetustilaisuuksiin, hyväksytysti suoritettu harjoitustyö ja sen esittelytilaisuus sekä verkkotehtävien suorittaminen tai kirjallinen tentti.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
Opintojaksolla järjestetään monimuotoista opetusta (mm. verkkoluennot ja -tehtävät, lähiopetustilaisuudet, pienryhmätoiminta, lisälukemistot, jne.)ja tarkoituksena on, että opiskelijat tekevät itse aktiivisesti töitä oppimisensa eteen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää teknisen luovuuden osana tuotekehitysprosessia ja insinöörinä toimiessa keskeisenä taitona. Hän osaa kehittää omaa luovuuttaan sekä osaa soveltaa erilaisia innovatiivisen tuotekehityksen ja teknisen luovuuden menetelmiä käytännössä. Opiskelija oppii käyttämään systemaattisen innovoinnin menetelmää (TRIZ) harjoittelemalla sen käyttöä harjoitustyössä. Opintojakson jälkeen opiskelija tietää erilaisia näkökulmia, työkaluja ja menetelmiä organisaatioiden innovointijärjestelmien kehittämiseksi.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Innovointi, systemaattinen innovointi, inkrementaalinen ja radikaali-innovointi käsitteet sekä innovaatioiden tasot | ||
2. | Luovuus käsitteenä, tekninen luovuus DI:n keskeisenä osa-alueena sekä yksilön ja ryhmän luovuuden tunnistaminen, kehittäminen ja hyödyntäminen osana innovointia | Oman luovuuden tunnistaminen ja kehittäminen sekä harjoittelu, luovuuden hyödyntäminen jokapäiväisessä työskentelyssä | |
3. | Ongelmasuuntautuneisuus ja innovointimahdollisuuksien ("hiljaiset signaalit")kartoitus | Todellisen kehitysongelman tunnistaminen, ymmärrys innovointimahdollisuuksien havaitsemisen laajasta kentästä, innovointimahdollisuuden havaitseminen osana harjoitustyötä | |
4. | Systemaattisen innovoinnin kehittyneet menetelmät, TRIZ menetelmään syventyminen ja harjoittelu | Innovointimentelmien vahvuuksien, heikkouksien ja haasteiden tunnistaminen; innovointimenetelmien sopivuus erilaisiin tuotekehitystilanteisiin | |
5. | Yritysten innovointijärjestelmien ja -osaamisen kehittämisen haasteet ja kohdealueet | Yritysten innovatiivisuuteen liittyvät teoriat, Innovation Management ja yrityksen innovatiivisuuden kehittäminen ja varmistaminen |
Opintojakson arvostelu
Opintojakson arvosanan muodostuminen perustuu jatkuvaan arviointiin. Opintojakson arvosana muodostuu harjoitustyöstä ja sen esittelytilaisuudesta, lähiopetustilaisuuksien läsnäoloista sekä verkkotehtävistä tai tentistä.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Osasuoritukset:
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Muu verkkomateriaali | Verkkoluennot | Riitahuhta, Ryynänen ja Ryöppy | Kaikki opintojakson materiaali jaetaan Moodlessa. | Suomi |
Esitietovaatimukset
Opintojakso | P/S | Selite |
TTE-3011 Tuotekehitys | Suositeltava |
Tietoa esitietovaatimuksista
Tuotekehitys -opintojaksolla hankittu osaaminen antaa hyvän pohjan tämän opintojakson sisällön ymmärtämiselle.
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
|
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Innovoinnin opintojakso on osa tuotantotekniikan laitoksen "Integroitu tuotekehitys ja tuotanto" -aineopintokokonaisuutta. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää kiinnostusta aiheeseen ja halua lisätä omaa tietämystä innovoinnista. Opintojakson suorittaminen pitää sisällään erilaisia oppimiselementtejä (esim. verkkoluentoja, lisälukemistoa, viikkotehtäviä, portfolion, harjoitustyön, vierailuluentoja, keskustelutilaisuuksia, jne.) ja itsenäisen opiskelun määrä on kurssilla suuri. Lähiopetustilanteissa panostetaan keskusteluihin ja ryhmässä oppimiseen. Arvosana koostuu useista eri osakokonaisuuksista ja pisteitä kerätään koko opintojakson ajan. Tutustu opintojakson mitoitukseen kohdassa "mitoitus" ja varaudu käyttämään riittävästi aikaa opintojakson suorittamiseen. | Luennot Harjoitukset |
Lähiopetus: 30 % Etäopetus: 30 % Itseopiskelu: 40 % |