|
Opinto-opas 2013-2014
KIE-22010 Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä/TTI, 3 op
|
Lisätiedot
Opintojakso integroidaan lv 2014-2015 opintojaksoon EDE-02020 Lämpötekniikan perusteet. Lv 2013-2014 toteutuvat ryhmät käsittelevät pilottiryhminä sen kurssin aihepiirejä myös ruotsin opintojaksolla.
Mikäli opintojaksolle ilmoittautuu enemmän opiskelijoita kuin on mahdollista ottaa, karsitaan osallistujat ensisijaisesti ilmoittautumisjärjestyksen ja kohderyhmän perusteella. Opintojaksolle ilmoittautuneen tai varasijalla olevan on oltava läsnä ensimmäisellä kerralla varmistaakseen paikkansa opintojaksolla.
Vastuuhenkilö
Nina Niemelä
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh. 80% läsnäolo), kirjallisten ja suullisten harjoitusten hyväksytty suorittaminen. Lisäksi suullinen esitelmä ja portfolio.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Osaamistavoitteet
HUOM! Lue erityisen tarkasti kohta "Esitiedot"! Opintojakson Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä suoritettuaan opiskelija osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti suullisissa ja kirjallisissa oman alansa tilanteissa. Kurssin KIE-22010 suoritettuaan opiskelija osaa ruotsiksi työelämälähtöisesti: suullisesti - kertoa yleisistä omaan alaansa liittyvistä asioista/teemoista - käyttää kommunikoinnissaan riittävän laajaa oman alan ja yleiskielen sanavarastoa - osallistua keskusteluun ja ylläpitää sitä, vaikka syntyisi hetkellisiä kommunikointikatkoksia - referoida lähteitä ja kriittisesti keskustella omaan alaan liittyvistä ilmiöistä - harjoitella erilaisiin kokouksiin osallistumista - selittää omaan alaan liittyviä sisältöjä eri kohderyhmille - ilmaista ja perustella mielipiteensä - suunnitella ja toteuttaa suullisen esityksen - esitellä portfolion ja reflektoida omaa oppimistaan kirjallisesti - kirjoittaa lyhyitä työelämään liittyviä tekstejä, esim. s-posti, ohje ja kokousmuistio - tuottaa portfolioon liittyvän tiivistelmän - hakea tietoa ja viitata käyttämiinsä lähteisiin - kirjoittaa substanssiainekurssiin liittyvän popularisoidun raportin
Sisältö
Sisältö | Ydinsisältö | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Opiskelija harjoittelee osaamistavoitteiden mukaisesti suullista ja kirjallista viestintää työelämän tilanteita varten pari- ja ryhmäkeskusteluin, esittelytehtävin, kielistudioharjoituksin ja kirjoitustehtävin. | Opiskelija pärjää vaihtelevissa työelämän viestintätilanteissa ja käyttää tarvittavaa sanastoa ja fraseologiaa pääosin sujuvasti. Suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa opiskelija edistää vuorovaikutuksen etenemistä aktiivisesti lähettäjänä ja vastaanottajana . | Opiskelija viestii monipuolisesti oman alansa asiantuntijana työelämän viestintätilanteissa sekä reagoi sujuvasti ja luontevasti kirjallisiin ja suullisiin viesteihin. Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun ja ylläpitää sitä. |
2. | Opiskelija tunnistaa peruskieliopillisia rakenteita ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija oppii hyödyntämään tietoaan sekä suullisissa että kirjallisissa tuotoksissa. | Opiskelija syventää tietämystään kieliopista sekä suullisen ja kirjallisen tekstin rakenteesta. | Opiskelija käyttää monipuolisia ja vaihtelevia kielen rakenteita ja hallitsee erilaisia tekstityyppejä. |
3. | Opiskelija käyttää keskeisiä painettuja ja sähköisiä tietolähteitä, kuten sanakirjoja ja oman alan julkaisuja. | Opiskelija tuntee eri ruotsinkielisiä painettuja ja sähköisiä tietolähteitä ja osaa soveltaa niistä saamaansa tietoa omissa viestintätilanteissaan. | Opiskelija hallitsee painettujen ja sähköisten sanakirjojen ja muiden keskeisten tietolähteiden käytön hyvin. |
4. | Opiskelija osaa ääntää ruotsia ymmärrettävästi niin, että viestintä ei häiriinny. | Opiskelija ääntää ruotsia selkeästi ja luontevasti. | Opiskelija hallitsee ääntämisen pääperiaatteet. |
Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi
Opintojaksolla on jatkuva arviointi. Arvostelussa kiinnitetään huomiota aktiiviseen osallistumiseen ja tehtävien suorittamiseen sekä yleiseen kielitaitoon (yleiskielen ja ammattikielen sanasto, fraseologian ja kieliopin hallinta sekä ääntämys). Loppuarviointi sekä kirjallisesta että suullisesta kielitaidosta asteikolla 0-5.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Osasuoritukset:
Tietoa esitietovaatimuksista
Opiskelijalta edellytetään esitiedoiksi lukion tai vastaavan oppilaitoksen oppimäärää vastaavia tietoja ja taitoja, jotka asettuvat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolle B1. Esitiedot testataan ruotsin kielen lähtötasotestillä.
Lähtötasotestin tarkoitus on selvittää, riittääkö opiskelijan kielitaito suoriutumaan tutkintoon kuuluvasta Ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen viestinnän -opintojaksosta. Testauskohteina ovat kielen perusrakenteet ja -sanasto.
Lähtötasotesti on verkkopohjainen, ja OPISKELIJAN TULEE TEHDÄ SE VALITSEMANAAN AJANKOHTANA ENNEN ILMOITTAUTUMISTA JA VARSINAISEN OPETUKSEN ALKUA.
Lähtötasotesti löytyy Moodle2:sta -> Kielikeskus -> Ruotsin lähtötasotesti (ei kurssiavainta).
Testituloksen perusteella 25 heikointa ohjataan Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä (KIE-22000) pidennetylle toteutuskerralle (ryhmä 2). Pidennetty toteutuskerta on sisällöltään yhdistetty tutkintoon kuuluva ruotsin kurssi ja Ruotsin kertauskurssi. Ryhmiin ohjaus on sidottu siihen, milloin tutkinto-ohjelman ruotsin kurssi toteutetaan (TTI keväällä).
Itsenäisesti voit kerrata ruotsin kielen rakenteita verkkosivuilla:
Nätfräsch https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/
Språknät http://h27.it.helsinki.fi/spraknat/
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
|
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Ryhmä 1. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä, opetusta luokkahuoneen ulkopuolella ja muita harjoitteita. Opintojakso integroidaan lv 2014-2015 opintojaksoon EDE-02020 Lämpötekniikan perusteet. Lv 2013-2014 toteutuvat ryhmät käsittelevät pilottiryhminä sen kurssin aihepiirejä myös ruotsin opintojaksolla. | |||
Ryhmä 2. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä, opetusta luokkahuoneen ulkopuolella ja muita harjoitteita. Opintojakso integroidaan lv 2014-2015 opintojaksoon EDE-02020 Lämpötekniikan perusteet. Lv 2013-2014 toteutuvat ryhmät käsittelevät pilottiryhminä sen kurssin aihepiirejä myös ruotsin opintojaksolla. | |||
Ryhmä 5. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä, opetusta luokkahuoneen ulkopuolella ja muita harjoitteita. Opintojakso integroidaan lv 2014-2015 opintojaksoon EDE-02020 Lämpötekniikan perusteet. Lv 2013-2014 toteutuvat ryhmät käsittelevät pilottiryhminä sen kurssin aihepiirejä myös ruotsin opintojaksolla. HUOM! Vain automaatiotekniikan opiskelijoille! | |||
Ryhmä 7. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä, opetusta luokkahuoneen ulkopuolella ja muita harjoitteita. Opintojakso integroidaan lv 2014-2015 opintojaksoon EDE-02020 Lämpötekniikan perusteet. Lv 2013-2014 toteutuvat ryhmät käsittelevät pilottiryhminä sen kurssin aihepiirejä myös ruotsin opintojaksolla. |