|
Opinto-opas 2013-2014
MAT-82200 Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, 5 op
|
Lisätiedot
Soveltuu jatko-opinnoiksi
Vastuuhenkilö
Anne-Maritta Tervakari
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti laadittu kirjallinen työ sekä hyväksytysti suoritettu tentti.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
Opintojaksolla käytetyt opetus- ja opiskelumenetelmät tukevat seuraavien työelämässä tarvittavien taitojen karttumista: kirjallinen viestintä, kriittisyys ja analyyttisyys, tieteellinen ajattelu, poikkitieteellinen osaaminen sekä oman oppimisen arviointi.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee tieteellisen tutkimuksen ja erityisesti laadullisen tutkimuksen tunnuspiirteet, laadullisen tutkimusprosessin vaiheet sekä ymmärtää tutkimuksenteon eettiset periaatteet. Opiskelija osaa muodostaa tutkimusongelman ja ymmärtää teorian merkityksen laadullisessa tutkimuksessa. Opiskelija osaa valita tutkimusongelman ratkaisuun soveltuvan tutkimusstrategian ja -metodin sekä aineistonkeruutavan ja tuntee laadullisen aineiston analysoinnin perusperiaatteet. Opiskelija osaa laatia laadullisen tutkimuksen raportin ja ymmärtää laadullisen tutkimuksen arvioinnin perusperiaatteet.
Sisältö
Sisältö | Ydinsisältö | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Tieteellisen tutkimuksen tunnuspiirteet (arkitieto ja tutkimustieto), tutkimustoiminnan eettiset kysymykset sekä tutkimusprosessin vaiheet. Ihminen tutkimuskohteena. | Tutkimusten jaottelua tutkimusstrategian ja tutkimuksen tarkoituksen mukaan. | Tieteenfilosofiaan liittyvät kysymykset: ontologia, epistemologia, logiikka ja teleologia. |
2. | Laadullisen tutkimuksen tunnuspiirteitä. Laadullisen ja tilastollisen tutkimuksen yhdistäminen. | Tutkimuksen peruskäsitteet. Tutkimusasetelmat. | Tutkimuksen paradigmat. |
3. | Tutkimusongelma ja teoria laadullisessa tutkimuksessa. | Teorian erilaiset roolit. | Induktiivinen, deduktiivinen ja abduktiivinen päättely. |
4. | Tutkimussuuntauksen, tutkimusstrategian ja tutkimusmetodin valinta. Katsaus yleisempiin laadullisen tutkimuksen menetelmiin. | Tutkimusmenetelmien vertailu. | Eri tutkimusmenetelmien tieteenfilosofinen tausta. |
5. | Tutkimusaineiston kerääminen ja aineiston analysoinnin perusperiaatteet laadullisessa tutkimuksessa | Tulkinta ja sen haasteet laadullisessa tutkimuksessa. | Kysymys tiedon subjektiivisuudesta. |
6. | Laadullisen tutkimuksen raportointi. Laadullisen tutkimuksen arviointi. | Aineiston tiheä kuvaus ja tieteellinen kerronta. Laadullisen tutkimuksen luotettavuus. | Laadullisen tutkimuksen yleistettävyys. |
Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi
Opintojakson kokonaisarvosana (0-5) muodostuu kirjallisen työn (50%) ja tentin (50%) perusteella. Aktiivisella osallistumisella opetukseen on mahdollista korottaa opintojakson kokonaisarvosanaa. Arvosanan 3 saavuttaminen edellyttää ydinaineksen hyvää hallintaa ja arvosanaa 4 varten on hallittava lisäksi täydentävän tietämyksen asiat. Arvosana 5 edellyttää em. mainittujen lisäksi myös erityistietämykseen kuuluvien asioiden hallintaa. Mikäli ydinaineksen hallinnassa on vähäisiä puutteita, voi opiskelija saavuttaa arvosanan 1 tai 2 riippuen puutteiden määrästä. Mikäli ydinaineksen hallinnassa on vakavia puutteita, arvosanaksi tulee hylätty. Hylättyä arvosanaa ei voi korottaa aktiivisella osallistumisella.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Osasuoritukset:
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Opintojakso toteutetaan lukuvuonna 2013-2014 periodeilla III ja IV. | Luennot Harjoitukset Harjoitustyöt |
Lähiopetus: 20 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 80 % |