|
Opinto-opas 2013-2014
PLA-33110 Käyttäjäkeskeinen suunnittelu , 4 op
|
Vastuuhenkilö
Kristian Kiili
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritetut harjoitustehtävät.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on luoda opiskelijalle valmiudet osallistua käyttäjäkeskeisiin tuotekehitysprojekteihin. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää miten ja miksi käyttäjien tarpeet ja vaatimukset tulee ottaa huomioon vuorovaikutteisten tuotteiden kehityksessä. Opiskelija oppii toteuttamaan käyttäjätutkimuksia, analysoimaan tutkimusdataa ja soveltamaan saavutettuja tuloksia tuotekehityksen eri vaiheissa.
Sisältö
Sisältö | Ydinsisältö | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Käytettävyyden sekä ihmisen ja tietotekniikan välisen vuorovaikutuksen peruskäsitteet. Ymmärtää ihmisen ominaisuuksien merkityksen tuotteiden käytön kannalta. Muisti, havaitseminen, aistiminen. | Kognitiivinen kuormateoria. | |
2. | Käyttäjäkeskeisten suunnittelumenetelmien tuntemus ja liittäminen tuotekehitysprosessin eri vaiheisiin. Käytettävyyden arviointi, persoonat, prototyypit, käytettävyystestaus, silmänliiketutkimus, osallistuva suunnittelu. | Tulosten analysointimenetelmät. | |
3. | Eri näkökulmat tuotteiden käytettävyyteen: Loppukäyttäjä, ohjelmistosuunnittelija, yritysjohto, markkinointi. | ROI - Return Of Investment | |
4. | Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ja mittaaminen. | Flow teoria |
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Luentokalvot | Kristian Kiili | Ei | Suomi |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso ei vastaan mitään toista opintojaksoa
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Opintojakson tavoitteena on luoda opiskelijalle valmiudet osallistua käyttäjäkeskeisiin tuotekehitysprojekteihin. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää miten ja miksi käyttäjien tarpeet ja vaatimukset tulee ottaa huomioon vuorovaikutteisten tuotteiden kehityksessä. Opiskelija oppii toteuttamaan käyttäjätutkimuksia, analysoimaan tutkimusdataa ja soveltamaan saavutettuja tuloksia tuotekehityksen eri vaiheissa. | Luennot Harjoitukset Harjoitustyöt |
Lähiopetus: 60 % Etäopetus: 5 % Itseopiskelu: 35 % |
Opintojaksoon liittyvät dokumentit