|
Opinto-opas 2014-2015
KIE-22000 Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä, 3 op
|
Lisätiedot
Mikäli opintojaksolle ilmoittautuu enemmän opiskelijoita kuin on mahdollista ottaa, karsitaan osallistujat ensisijaisesti ilmoittautumisjärjestyksen ja kohderyhmän perusteella. Opintojaksolle ilmoittautuneen tai varasijalla olevan on oltava läsnä ensimmäisellä kerralla varmistaakseen paikkansa opintojaksolla.
Toteutuskerrat 1, 3, 4 ja 6 ovat pakollisia niille opiskelijoille, jotka lähtötasotestin perusteella ohjataan niille, ja niihin toteutuskertoihin ei ilmoittauduta POPin kautta.
Toteutuskerrat 1, 3, 4 ja 6 suoritetaan KIE-21000 toteutuskertojen 1, 2, 3 ja 4 yhteydessä (pidennetyt kurssit).
Kevätlukukauden 2015 pidennettyjen ryhmien aikataulu:
Ryhmä 4 kokoontuu maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 16-19 luokassa K2115B ja ryhmä 6 tiistaisin ja torstaisin klo 16-19 luokassa K2117B. Molemmat pidennetyt kurssit alkavat viikolla 3.
Opintojakson KIE-22000 hyväksytty suoritus riittää loppututkinnon yhteydessä osoitukseksi siitä ruotsin kielen taidosta, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan vaaditaan valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa ja joka on tarpeen oman alan kannalta.
Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan kurssi sijoittuu tasolle B1-B2. Huomioi, että opintorekisterissä arvosana TT = 7 ja arvosana HT = 8.
Vastuuhenkilö
Tanja Tervonen
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh. 80% läsnäolo), kirjallisten ja suullisten harjoitusten hyväksytty suorittaminen. Lisäksi suullinen esitelmä ja portfolio.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Osaamistavoitteet
HUOM! Lue erityisen tarkasti kohta "Esitiedot"!!! Opintojakson Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä suoritettuaan opiskelija osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti suullisissa ja kirjallisissa oman alansa tilanteissa. Kurssin KIE-22000 suoritettuaan opiskelija osaa ruotsiksi työelämälähtöisesti: suullisesti - kertoa yleisistä omaan alaansa liittyvistä asioista/teemoista - käyttää kommunikoinnissaan riittävän laajaa oman alan ja yleiskielen sanavarastoa - osallistua keskusteluun ja ylläpitää sitä, vaikka syntyisi hetkellisiä kommunikointikatkoksia - referoida lähteitä ja kriittisesti keskustella omaan alaan liittyvistä ilmiöistä - harjoitella erilaisiin kokouksiin osallistumista - selittää omaan alaan liittyviä sisältöjä eri kohderyhmille - ilmaista ja perustella mielipiteensä - suunnitella ja toteuttaa suullisen esityksen - esitellä portfolion ja reflektoida omaa oppimistaan kirjallisesti - kirjoittaa lyhyitä työelämään liittyviä tekstejä, esim. s-posti, ohje ja kokousmuistio - tuottaa portfolioon liittyvän tiivistelmän - hakea tietoa ja viitata käyttämiinsä lähteisiin - kirjoittaa substanssiainekurssiin liittyvän popularisoidun raportin
Sisältö
Sisältö | Ydinsisältö | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Opiskelija harjoittelee osaamistavoitteiden mukaisesti suullista ja kirjallista viestintää työelämän tilanteita varten pari- ja ryhmäkeskusteluin, esittelytehtävin, kielistudioharjoituksin ja kirjoitustehtävin. | Opiskelija pärjää vaihtelevissa työelämän viestintätilanteissa ja käyttää tarvittavaa sanastoa ja fraseologiaa pääosin sujuvasti. Suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa opiskelija edistää vuorovaikutuksen etenemistä aktiivisesti lähettäjänä ja vastaanottajana. | Opiskelija viestii monipuolisesti oman alansa asiantuntijana työelämän viestintätilanteissa sekä reagoi sujuvasti ja luontevasti kirjallisiin ja suullisiin viesteihin. Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun ja ylläpitää sitä. |
2. | Opiskelija tunnistaa peruskieliopillisia rakenteita ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija oppii hyödyntämään tietoaan sekä suullisissa että kirjallisissa tuotoksissa. | Opiskelija syventää tietämystään kieliopista sekä suullisen ja kirjallisen tekstin rakenteesta. | Opiskelija käyttää monipuolisia ja vaihtelevia kielen rakenteita ja hallitsee erilaisia tekstityyppejä. |
3. | Opiskelija käyttää keskeisiä painettuja ja sähköisiä tietolähteitä, kuten sanakirjoja ja oman alan julkaisuja. | Opiskelija tuntee eri ruotsinkielisiä painettuja ja sähköisiä tietolähteitä ja osaa soveltaa niistä saamaansa tietoa omissa viestintätilanteissaan. | Opiskelija hallitsee painettujen ja sähköisten sanakirjojen ja muiden keskeisten tietolähteiden käytön hyvin. |
4. | Opiskelija osaa ääntää ruotsia ymmärrettävästi niin, että viestintä ei häiriinny. | Opiskelija ääntää ruotsia selkeästi ja luontevasti. | Opiskelija hallitsee ääntämisen pääperiaatteet. |
Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi
Opintojaksolla on jatkuva arviointi. Arvostelussa kiinnitetään huomiota aktiiviseen osallistumiseen ja tehtävien suorittamiseen sekä yleiseen kielitaitoon (yleiskielen ja ammattikielen sanasto, fraseologian ja kieliopin hallinta sekä ääntämys). Loppuarviointi sekä kirjallisesta että suullisesta kielitaidosta asteikolla 0-5.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Osasuoritukset:
Tietoa esitietovaatimuksista
Opiskelijalta edellytetään esitiedoiksi lukion tai vastaavan oppilaitoksen oppimäärää vastaavia tietoja ja taitoja, jotka asettuvat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolle B1. Esitiedot testataan ruotsin kielen lähtötasotestillä.
Lähtötasotestin tarkoitus on selvittää, riittääkö opiskelijan kielitaito suoriutumaan tutkintoon kuuluvasta Ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen viestinnän -opintojaksosta. Testauskohteina ovat kielen perusrakenteet ja -sanasto.
Testituloksen perusteella 80 heikointa ohjataan Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä (KIE-22000) pidennetyille toteutuskerroille (ryhmä 1, 3, 4 ja 6). Pidennetty toteutuskerta on sisällöltään yhdistetty tutkintoon kuuluva ruotsin kurssi ja Ruotsin kertauskurssi. Ryhmiin ohjaus on sidottu siihen, milloin opiskelijan tutkinto-ohjelmaan sisältyvä ruotsin kurssi toteutetaan: syksyllä LTT, TST ja TUTA/TIJO, keväällä TTI, RAK ja ARK.
Lähtötasotesti on verkkopohjainen, ja OPISKELIJAN TULEE TEHDÄ SE VALITSEMANAAN AJANKOHTANA ENNEN ILMOITTAUTUMISTA.
Polku lähtötasotestiin: Moodle2 -> Kielikeskus -> Ruotsin lähtötasotesti (ei kurssiavainta)
Suora linkki lähtötasotestiin:
https://moodle2.tut.fi/course/view.php?id=6761
Itsenäisesti voit kerrata ruotsin kielen rakenteita verkkosivuilla:
Nätfräsch: https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/
Språknät: http://h27.it.helsinki.fi/spraknat/
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
|
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Ryhmä 3. Pidennetty kurssi. HUOM! Kurssi on pakollinen niille opiskelijoille, jotka lähtötasotestin perusteella ohjataan tälle kurssille. AINOASTAAN avoimen yliopiston opiskelijat ilmoittautuvat POPin kautta. Muut ilmoittautumiset poistetaan. | |||
Ryhmä 13. Pidennetty kurssi / Avoin yliopisto Pidennetyllä kurssilla opiskellaan sekä Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä (KIE-22000, 48 t) että Ruotsin kielen kertauskurssi (KIE-21000, 20 t). HUOM! Kurssi on suunnattu niille opiskelijoille, jotka lähtötasotestin tuloksen (0-18 pistettä) perusteella ohjataan tälle kurssille. Jos olet saanut lähtötasotestistä 19-29 pistettä, sinulla on mahdollisuus päästä kurssille. Ilmoittaudu suoraan opettajalle sähköpostitse: marita.heikkinen@tut.fi. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. | |||
Ryhmä 14 / Avoin yliopisto. Tämä ryhmä on erityisesti suunnattu vanhan tutkintorakenteen opiskelijoille ja ryhmään valitaan poikkeuksellisesti opintopistemäärän perusteella. |