|
Opinto-opas 2014-2015
MEI-39000 Integroidun tuotekehityksen ja tuotannon syventävä projektityö, 6 op
|
Lisätiedot
Kaikki opintojaksoon liittyvä tiedotus ja materiaalienjako tapahtuu opintojakson Moodlessa! Kirjaudu hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua Moodleen.
Opintojaksosta vastaavana toimii assistentti Mikko Vanhatalo, jolle voi lähettää kaikki kurssiin liittyvät kysymykset: mikko.vanhatalo(ät)tut.fi
Vastuuhenkilö
Mikko Vanhatalo
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Ryhmässä tehtävä vaativa käytännön projektityö.
Opintojakso suositellaan suoritettavan "Tuotekehityksen" ja "Tuotantotekniikan" syventävien opintokokonaisuuksien viimeisenä opintojaksona, kuintenkin ennen diplomityön aloittamista.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija on saanut kokemuksen oman alansa asiantuntemusta vaativan käytännönläheisen työn suorittamisesta monialaisessa ryhmässä. Opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman ja toimia sen mukaisesti sekä lisäksi hän osaa toimia monialaisessa ryhmässä ja hyödyntää sen osaamista tulosten saavuttamiseksi. Lisäksi opiskelija on saanut hyvät valmiudet diplomityön tekemiseen ja työelämässä toimimiseen.
Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi
Opintojakson arvosanan muodostuminen perustuu jatkuvaan arviointiin. Käytännönläheisen opintojakson tuotoksena on konkreettinen tuote, tarkat suunnitelmat tuotteen tuotettavuudesta ja elinkaaren muista näkökulmista. Lisäksi arvioitavana tuotoksena on ryhmän laatima n. 30-60 sivuinen TTY:n diplomityöohjeistusten mukaisesti muotoiltu raportti, jossa on mukana aiheeseen liittyvä teoriakatsaus sekä soveltava osuus. Raportti arvioidaan samoin perustein kuin diplomityöt.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Osasuoritukset:
Esitietovaatimukset
Opintojakso | P/S | Selite |
MEI-31000 Tuotetiedon hallinta | Suositeltava | |
MEI-31400 Modulointi | Suositeltava | |
MEI-32000 Tuotettavuuden suunnittelu, DFX | Suositeltava | |
MEI-35000 Teollinen muotoilu | Suositeltava | |
MEI-42006 Digital Manufacturing | Suositeltava | |
MEI-44506 Machine Vision and Optical Measurements | Suositeltava | |
MEI-45306 Micro and Desktop Manufacturing | Suositeltava |
Tietoa esitietovaatimuksista
Esitiedot ovat suositeltavia, mutta kurssille voi osallistua vaikka jokin niistä puuttuisi.
Opintojakson voi suorittaa, kun suurin osa Tuotekehityksen tai Tuotantotekniikan syventävän opintokokonaisuuden muista opintojaksoista on suoritettu, mutta kuitenkin ennen diplomityön aloittamista.
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
|
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Mitä minä oikeastaan osaan? Onko oppimillani asioilla oikeasti mitään tekemistä todellisuuden kanssa? Mistä aiheesta osaisin tehdä diplomityöni? Millaisia töitä haluaisin tehdä valmistuttuani? Tällaiset kysymykset pyörivät monen opintojen loppuvaiheessa olevan opiskelijan päässä. Nyt tämän opintojakson aikana on tarkoitus kokeilla omia kykyjä, taitoja ja testata käytännössä, mitä hyödyllistä oppia yliopisto-opiskelujen aikana oikein on mukaan tarttunut. Kääri hihat, sillä tällä opintojaksolla oikeasti tehdään eikä vain puhuta! Opintojaksolla monialaiselle opiskelijaryhmälle annetaan yrityksen määrittelemä haastava tekniseen tuotteeseen liittyvä ongelma hoidettavaksi. Tarkoituksena on huomioida suunnittelussa koko elinkaari (hahmottelu - yksityiskohtien suunnittelu - toteutus - hyödyntäminen/käyttöönotto) ja mahdollisuuksien mukaan rakentaa ratkaisusta oikea prototyyppi. Yritykselle työtä tehdessä tärkeää on tietenkin huomioida asiakkaan toiveet ja tarpeet sekä tehdä heidän kanssaan tiivistä yhteistyötä. Luentoja, varsinaista opetusta tai muuta luokassa istuskelua ei juurikaan opintojaksolla ole, vaan keskeisimmät asiat, teoriat ja työkalut on jo opittu aiemmilla opintojaksoilla ja nyt on tarkoitus hyödyntää tuota osaamista käytännössä! Tukena kehitysprosessissa on laitokselta nimetty mentori. Lisäksi käytössä on kaikki maailman tieto, nyt vain tulee löytää ja tunnistaa se oleellinen tieto ja kyetä soveltamaan sitä käytäntöön - sitähän se diplomi-insinöörin työ usein käytännössäkin on. Ja vieläpä yhtä "oikeaa" vastausta ei ole edes aina olemassa! Opiskelijaryhmät vastaavat itse ryhmänsä jäsenten roolituksesta, toiminnasta, päätöksistä ja aikataulussa pysymisestä ja siitä, että saavat laadittua yrityksen spekseihin sopivan ratkaisukonseptin. | Luennot |
Lähiopetus: 5 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 95 % |