Opinto-opas 2014-2015
Perus

Perus Pori KV Jatko Avoin

|Tutkinnot|     |Opintokokonaisuudet|     |Opintojaksot|    

Opinto-opas 2014-2015

MAT-80100 Informaatioarkkitehtuurin suunnittelu, 7 op
Information Architecture Design

Vastuuhenkilö

Anne-Maritta Tervakari

Opetus

Opetusmuoto P1 P2 P3 P4 Kesä Toteutuskerrat Luentoajat ja -paikat
Luennot
Harjoitustyöt
Seminaari
Verkkotyöskentely




 




 
 2 h/per
 35 h/per
 1 h/per
 45 h/per

+42 h/per
+1 h/per
+47 h/per




 
MAT-80100 2014-01 Keskiviikko 10 - 12 , TB111

Suoritusvaatimukset

Hyväksytysti suoritettu kirjallinen harjoitustyö sekä toteutuskerralla erikseen määritellyt harjoitukset tai muut tehtävät.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa eri tyyppiset verkkopalvelut ja osaa ottaa huomioon niiden erityispiirteet informaatioarkkitehtuurin suunnittelutyössä. Opiskelija osaa myös määritellä informaatioarkkitehtuurin peruskomponentit ja informaatioarkkitehtuurin suunnittelutyön keskeiset vaiheet sekä hallitsee aihealueen teoreettiset perusteet. Opiskelija pystyy soveltamaan informaatioarkkitehtuurin teoriaa käytännön suunnittelutyössä, osaa hyödyntää suunnittelumalleja ja -menetelmiä sekä tarkoituksenmukaisia tiedonhankintatapoja. Opiskelija pystyy dokumentoimaan suunnitteluratkaisut tarkoituksenmukaisella tavalla, osaa ottaa huomioon lainsäädännön verkkopalveluille asettamia velvoitteita ja rajoitteita.

Sisältö

Sisältö Ydinsisältö Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Verkkopalvelujen perustyypit. Verkkopalvelun määritelmä.  Verkkopalveluprojektin haasteet.  Tieto- ja viestintäalan konvergenssi. Tieto- ja viestintäalan trendit. 
2. Informaatioarkkitehtuurin suunnittelutyön vaiheistaminen. Suunnittelumallit ja -menetelmät siinnittelutyön tukena.   Suunnittelutyön dokumentointi.  Suunnittelu- ja toteutusmallien jaottelu ja vertailu. 
3. Suunnittelutyön eritasoiset tavoitteet ja niiden tunnistaminen sekä määrittelytyön perustyökalut.  Tiedonhankinta ja analysointi määrittelytyössä.  Ansaintalogiikka, viesntintä ja vaikuttaminen, kotoistaminen ja kansainvälistäminen. 
4. Informaatioarkkitehtuurin peruskomponentit ja niiden ominaispiirteet.  Informaatioarkkitehtuurin vaihtoehtoiset suunnitteluratkaisut.  Käyttäjäkokemus ja esteettinen kokemus informaatioarkkitehtuurin suunnittelussa.  
5. Informaatiosisältöjen perustyypit. Mediaelementit. Käyttäjien tuottamat sisällöt  Dual coding. Informaatiosisältöjen luotettavuus. Huomioon otettava lainsäädäntö.  Tekijänoikeudelliset ja muut sopimukset. 

Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi

Opintojakson kokonaisarvosana (0-5) muodostuu henkilökohtaisen työskentelyn (50%) ja ryhmässä laadittavan harjoitustyön (50%) perusteella. Aktiivisella osallistumisella opetukseen on mahdollista korottaa opintojakson kokonaisarvosanaa. Arvosanan 3 saavuttaminen edellyttää ydinaineksen hyvää hallintaa ja arvosanaa 4 varten on hallittava lisäksi täydentävän tietämyksen asiat. Arvosana 5 edellyttää em. mainittujen lisäksi myös erityistietämykseen kuuluvien asioiden hallintaa. Mikäli ydinaineksen hallinnassa on vähäisiä puutteita, voi opiskelija saavuttaa arvosanan 1 tai 2 riippuen puutteiden määrästä. Mikäli ydinaineksen hallinnassa on vakavia puutteita, arvosanaksi tulee hylätty. Hylättyä arvosanaa ei voi korottaa aktiivisella osallistumisella.

Arvosteluasteikko:

Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

Osasuoritukset:

Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Esitietovaatimukset

Opintojakso P/S Selite
MAT-80000 Johdatus hypermediaan Suositeltava    

Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)



Vastaavuudet

Opintojakso Vastaa opintojaksoa  Selite 
MAT-80100 Informaatioarkkitehtuurin suunnittelu, 7 op MATHM-47250 Verkkopalvelun sisällöntuotanto, 5 op  

Tarkempia tietoja toteutuskerroittain

Toteutus Kuvaus Opetusmuodot Toteutustapa
MAT-80100 2014-01 Opintojakso toteutetaan lukuvuonna 2014-2015 periodeilla III ja IV verkkokurssina.   Luennot
Harjoitustyöt
Oppimispäiväkirja, portfolio ja muu kirjallinen tuotos
   
Lähiopetus: 4 %
Etäopetus: 16 %
Itseopiskelu: 80 %  

Viimeksi muokattu05.03.2014