|
Opinto-opas 2014-2015
ASE-2150 Systeemimallit ja niiden identifiointi, 5 op
|
Vastuuhenkilö
Tomi Roinila, Matti Vilkko
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Tentti. Tietokoneharjoitukset ja laskuharjoitukset.
Osaamistavoitteet
Opintojakso esittää mallien tyypit, first principles -mallinnuksen periaatteet, simuloinnin mallien tarkastelun välineenä ja tilastollisen mallinnuksen periaatteet. Osaa (arvosana 3/5) 1. Kuvata mallinnuksen tehtävän systeemien hallinnan välineenä. 2. Laatia annetun lohkokaavion ja kuvauksen perusteella first principles mallin simulaattoriympäristössä (esim Matlab/Simulink) 3. Valita simulointimenetelmän ja parametrit mallin ja simuloinnin tavoitteen mukaisesti. 4. Muotoilla tilastollisen mallin parametrien identifioinnin LMS-optimointitehtäväksi. 5. Ratkaista parametrien LMS-optimointitehtävän suoraan (lineaariset mallit) tai iteratiivisesti (lineaariset mallit). 6. Arvostella mallin tuottamien tulosten luotettavuutta. Arvosana (1/5): vähintään neljä tavoitteista täyttyy.
Sisältö
Sisältö | Ydinsisältö | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Mallinnuksen asema systeemien hallinnan välineenä. | Mallien validoinnin periaatteet | |
2. | First principles mallien laadinnan periaatteet. | ||
3. | Mallien simuloinnin mentelmät ja parametrien valinta. | ||
4. | Tilastollisten mallien LMS-identifiointi. | ||
5. | Ei-parametrinen identifiointi |
Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi
Tentti.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Luentokalvot | Ei | Suomi |
Esitietovaatimukset
Opintojakso | P/S | Selite |
ASE-1130 Automaatio | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
|
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |