Tavoitteet: Kurssin tavoitteena on perehdyttää kielenopettajaksi opiskelevat mediamaailman viimeaikaisten muutosten kautta syntyneisiin ilmiöihin, kuten hyperteksti, internet ja web2.0. Näiden ilmiöiden merkitystä ja vaikutusta käsitellään nimenomaan kielenopetuksen ja -oppimisen näkökulmasta. Kurssin tavoitteena on ensisijaisesti soveltaa teoriaa käytäntöön, eli teoriaan perehtymisen ohella kurssilla harjoitellaan, ideoidaan ja kehitetään yhteistoiminnallisesti web2.0-sovellusten käyttöä kielenopetuksen tarkoituksiin.
Sisältö: Kurssin luento-osuudella määritellään ja tarkastellaan aiheen kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten hyperteksti, hypermedia/ interaktiivinen media, web2.0 ja kollaborativinen oppiminen. Näiden yhteyksiä ja sovellusmahdollisuuksia kieltenopetuksen käytäntöön pohditaan. Tärkeässä asemassa on kysymys web2.0-sukupolven informaalisten oppimistottumusten hyödyntämisestä kielenopetuksessa motivaation ja oppimistehokkuuden kasvattamiseksi . Erityisesti pohditaan erityyppisten web 2.0-sovellusten mahdollisuuksia ja soveltumista kielitaidon eri osa-alueiden harjoittamiseen ja kehitetään yhdessä uusia ideoita niiden opetussovelluksiin.
Toteutustavat: Luentopainotteinen osuus 14 h. Työpaja/ harjoitukset 14 h. Kurssi on työpajatyyppinen, eli opettajan pitämien luentoalustusten ohella opiskelijat osallistuvat aktiivisesti kurssin sisällön muokkaamiseen web2.0:n yhteisöllisen oppimisen periaatteita noudattaen.
Opetuskieli: Kurssikieli on luento-osuuksilla ja työpajoissa/ harjoituksissa suomi, mutta ainekohtaiseen soveltamiseen liittyvät kurssitehtävät opiskelija voi laatia opiskelemallaan kielellä.
Vaadittavat opintosuoritukset: Opintokokonaisuus suoritetaan osallistumalla aktiivisesti luentoihin ja työpajoihin/harjoituksiin. Lisäksi laaditaan kurssin aikana opitun pohjalta soveltava kurssitehtävä. Kurssista saatava opintopistemäärä on 4-6 riippuen laaditun kurssitehtävän laajuudesta.
Arviointi: Hyväksytty/hylätty.