Yleiskuvaus
Kurssilla esitellään erilaisia tapoja tehdä diskurssianalyyttistä tutkimusta. Kurssi sopii niin vuorovaikutuksellisen aineiston, tekstiaineiston kuin haastatteluaineistonkin analysoinnin tueksi. Ryhmässä kuullaan asiantuntija-alustuksia ja jatko-opiskelijoiden esittelyjä omasta analyysityöstään.
Kohderyhmä
Kurssi soveltuu erityisesti diskurssianalyyttistä ja laadullista metodologiaa käyttäville tutkijoille.
Työskentelymuodot
Suoritukseen kuuluu kaikille pakollisena kahden ennalta valittavan suppeahkon tekstin lukeminen ja niiden diskurssianalyyttisen annin pohtiminen ja kuvaaminen yhden liuskan mittaisena reflektiivisenä kommentaarina, ennakkotehtävän kirjoittaminen oman aineiston pohjalta, asiantuntijaluennolle osallistuminen ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen. Lisäksi on mahdollista pitää opiskelija-alustus omasta tutkimustyöstään.
Aikataulu
21.5. ja 22.5. klo 9-16. Luentoja on kunakin päivänä 4 tuntia ja seminaarityöskentelyä 3 tuntia.
Paikka: Ls C5 (Päätalo)
Ilmoittautuminen
Kurssille mahtuu 20 jatko-opiskelijaa, joista enintään 8 voi pitää opiskelija-alustuksen. Ilmoittautuminen tapahtuu NettiOpsussa. Valintatapana on arvonta.
Ennakkotehtävä
Kurssisuoritukseen kuuluu ennakkotehtävä, joka lähetetään Moodleen viimeistään viikkoa ennen kurssia eli 14. toukokuuta.
Ennakkotehtävä on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa kirjoitetaan sivun mittainen kuvaus omasta tutkimusideasta ja käytettävästä aineistosta sekä nostetaan jokin omaan tutkimukseen liittyvä ajankohtainen ajatus/haaste suhteessa diskurssianalyyttiseen metodologiaan.
Ennakkotehtävän toisena osana kirjoitetaan sivun mittainen tiivistys kahdesta tekstistä (artikkelista tai kirjan luvusta), jotka ovat oman työsi kannalta hyödyllisiä. Valitse tekstit alla olevasta listasta. Jos sinulla on työsi kannalta jokin muu tärkeä diskurssianalyyttistä metodologiaa käsittelevä teksti, voit käyttää sitä toisena tekstinä.
- Jokinen, Arja & Juhila, Kirsi & Suoninen, Eero (1993) Diskurssianalyysin aakkoset. Vastapaino, Tampere.
- Jokinen, Arja & Juhila, Kirsi & Suoninen, Eero (1999) Diskurssianalyysi liikkeessä. Vastapaino, Tampere.
- Pietikäinen, Sari & Mäntynen, Anne (2009) Kurssi kohti diskurssia. Vastapaino, Tampere.
- Foucault, Michel (2005) Tiedon arkeologia. Vastapaino: Tampere.
- Gee, James Paul (2011) An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. Routledge, New York.
- McKinlay, Andy & McVittie, Chris (2009) Social Psychology and Discourse. Wiley-Blackwell, Oxford.
Kirjoista Gee ja Mckinlay&McVittie ovat saatavina e-kirjoina yliopiston kirjaston (tamcat) kautta
Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirjan pituus on 1–2 sivua. Siinä suhteutetaan kurssin antia, ennakkotehtävien antia suhteessa omaan tutkimukseen. Oman tutkimuksen ja kurssin herättämien ajatusten pohtiminen on erityisen keskeistä oppimispäiväkirjassa. Oppimispäiväkirja toimitetaan opettajille viikon sisällä kurssin päättymisestä.
Alustus
Vapaaehtoinen opiskelija-alustus tarkoittaa 15 minuutin mittaista etukäteen valmisteltua esitystä omasta analyysityöstä diskurssianalyyttisen metodiikan näkökulmasta. Toivottavaa on, että alustus sisältää aineisto-otteella havainnollistettua pohdintaa. Opiskelija-alustuksen pitäminen on vapaaehtoista ja alustuksia mahtuu kurssille rajallisesti (korkeintaan 8 alustusta).
Sekä vapaaehtoisen että pakolliset osat suorittanut opiskelija saa kurssista neljä opintopistettä. Pelkkien pakollisten osien suorittamisesta saa kolmen opintopisteen suorituksen.