x !
Arkistoitu opetusohjelma 2013–2014
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
TERHOIA5 Teoria perhehoitotieteessä (avoin yliopisto-opetus, Seinäjoki) 4 op
Periodit
I Periodi II Periodi III Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Aineopinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma
Hoitotiede
Terveystieteiden yksikkö

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan piskelija ymmärtää käsitteiden ja teorian välisen suhteen. Opiskelija osaa määritellä teorian merkityksen perhehoitotieteessä. Opiskelija osaa kuvata teorian kehittämisen menetelmät perhehoitotieteessä pääpiirteissään. Opiskelija tunnistaa perhehoitotieteellisen teorian arvioinnin kriteerit ja osaa hyödyntää niitä teorian arvioinnissa. Opiskelija osaa hyödyntää perhehoitotieteellisiä teorioita hoitotyössä, sen johtamisessa ja koulutuksessa.

Sisältö: Teorian merkitys perhehoitotieteessä. Perhehoitotieteen keskeisiä käsitteitä. Käsitteiden kehittäminen ja teoria. Induktiivinen, deduktiivinen ja abduktiivinen teorian kehittäminen. Perhehoitotieteellisen teorian arviointi ja hyödyntäminen.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt

Opettajat

Palonen Mira (luennot ja seminaarit), Vastaava opettaja
Maaret Vuorenmaa (seminaarit), Vastaava opettaja

Opetus

10.3.2014 – 9.4.2014
Luento-opetus
Luennot (yhteensä n. 10 tuntia) katsottavissa tallenteina kurssin Moodle-alustalla 10.3.-21.3.14 välisenä aikana.
Seminaari
Seminaarit (kahdelle ryhmälle, jotka kokoontuvat samanaikaisesti, paitsi viimeisellä kerralla))
La 22.3.2014 klo 10-16, luokat 301A ja 303A, sijaitsevat Seinäjoen AMK, sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Keskuskatu 32, D-rappu
Ke 2.4.2014 klo 17-20.30, luokat 301A ja 303A
Ke 9.4.2014 klo 17-20.30, luokka 230Y, Ryhmätyöskentelyä seminaarikertojen välissä sekä työskentelyä Moodle -alustalla.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Arviointiperusteet

Vaadittavat opintosuoritukset: Aktiivinen osallistuminen keskusteluluennoille. Kirjallinen oppimistehtävä perhehoitotieteellisten teorioiden hyödyntämisestä (pienryhmissä).

Arviointiperusteet: Arvioidaan kirjallinen oppimistehtävä.

Oppimateriaalit

Lauri S & Kyngäs H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. WSOY.

Ajankohtaiset tieteelliset julkaisut.

Lisätiedot

Edeltävät opinnot: Opintoihin hakevalta edellytetään, että hän on suorittanut terveydenhuoltoalan ammattikorkeakoulututkinnon tai aikaisemman terveydenhuollon opistoasteen erikoistutkinnon (esim. erikoissairaanhoitaja tai muu samantasoinen tutkinto).

Tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat NettiOpsun kautta 21.11.13 - 31.1.14. Etusija kurssille on avoimen yliopiston opiskelijoilla. Jos paikkoja jää, voidaan kurssille ottaa tutkinto-opiskelijoita, joille kurssi on silloin maksuton.


Yhteyshenkilöt avoimissa yliopisto-opinnoissa Seinäjoella:

Opetuksen käytännön järjestelyihin liittyen osastosihteeri Päivi Antinoja, sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@uta.fi, puh. 040-1901824.

Opetuksen suunnitteluun ja yleiseen opinto-ohjaukseen liittyen: Suunnittelija Ulla Lassila, sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@uta.fi puh. 050-5490420