Opintojakson suoritettuaan piskelija ymmärtää käsitteiden ja teorian välisen suhteen. Opiskelija osaa määritellä teorian merkityksen perhehoitotieteessä. Opiskelija osaa kuvata teorian kehittämisen menetelmät perhehoitotieteessä pääpiirteissään. Opiskelija tunnistaa perhehoitotieteellisen teorian arvioinnin kriteerit ja osaa hyödyntää niitä teorian arvioinnissa. Opiskelija osaa hyödyntää perhehoitotieteellisiä teorioita hoitotyössä, sen johtamisessa ja koulutuksessa.
Sisältö: Teorian merkitys perhehoitotieteessä. Perhehoitotieteen keskeisiä käsitteitä. Käsitteiden kehittäminen ja teoria. Induktiivinen, deduktiivinen ja abduktiivinen teorian kehittäminen. Perhehoitotieteellisen teorian arviointi ja hyödyntäminen.
Vaadittavat opintosuoritukset: Aktiivinen osallistuminen keskusteluluennoille. Kirjallinen oppimistehtävä perhehoitotieteellisten teorioiden hyödyntämisestä (pienryhmissä).
Arviointiperusteet: Arvioidaan kirjallinen oppimistehtävä.
Lauri S & Kyngäs H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. WSOY.
Ajankohtaiset tieteelliset julkaisut.
Edeltävät opinnot: Opintoihin hakevalta edellytetään, että hän on suorittanut terveydenhuoltoalan ammattikorkeakoulututkinnon tai aikaisemman terveydenhuollon opistoasteen erikoistutkinnon (esim. erikoissairaanhoitaja tai muu samantasoinen tutkinto).
Tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat NettiOpsun kautta 21.11.13 - 31.1.14. Etusija kurssille on avoimen yliopiston opiskelijoilla. Jos paikkoja jää, voidaan kurssille ottaa tutkinto-opiskelijoita, joille kurssi on silloin maksuton.
Yhteyshenkilöt avoimissa yliopisto-opinnoissa Seinäjoella:
Opetuksen käytännön järjestelyihin liittyen osastosihteeri Päivi Antinoja, sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@uta.fi, puh. 040-1901824.
Opetuksen suunnitteluun ja yleiseen opinto-ohjaukseen liittyen: Suunnittelija Ulla Lassila, sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@uta.fi puh. 050-5490420