Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata nuorten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kouluterveyden keskeistä tutkimusta ja analysoida niihin liittyviä haasteita ja kehittämistehtäviä.
Blair et al. 2010. Child Public Health (2nd edition), Oxford University Press. Luku 3.
McQueen D.V, Jones C.M (toim.) Global perspectives on health promotion effectiveness. Luku 8. Leger, Kolbe, Lee, McCall & Ýoung. School Health Promotion. Achievements, Challenges and Priorities. Elektroninen aineisto.
Nuorten hyvin - ja pahoinvointi. Konsensuskokous 2010. Duodecim. Elektroninen aineisto.
Kämppi K, Välimaa R, Ojala K, Tynjälä J, Haapasalo I, Villberg J & Kannas L. 2012. Koulukokemusten kansainvälistä vertailua 2010 sekä muutokset Suomessa ja Pohjoismaissa 1994-2010. WHO koululaistutkimus (HBSC-study). Koulutuksen seurantaraportit 2012:8. Elektroninen aineisto.
Rimpelä M, Berbnelius V (toim.) Peruskoulujen oppimistulokset ja oppilaiden hyvinvointi eriytyvällä Helsingin seudulla. MetrOP-tutkimus 2010 - 2013. Elektroninen aineisto.