Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee erilaisia lukutaitokäsityksiä ja teorioita
- osaa eritellä lukutaidon tasoja ja muotoja
- tunnistaa tilanteita ja tarpeita informaatiolukutaidolle ja osaa esittää perusteltuja lähtökohtia niihin vastaamiseen
- tunnistaa ja analysoi erilaisia uuden median lukutaitojen muotoja ja niihin liittyviä sosiaalisia ja kulttuurisia muotoja
- tuntee pelilukutaidon käsitteitä ja teorioita
- hankkii omaa kokemusta pelaajana ja kykyä arvioida erilaisten pelimuotojen lukutaitoja
- osallistuu uuden median käytäntöihin kirjoittajana, aktiivisena käyttäjänä ja lukijana, tietoisena vastaanottajana
Kurssilla tutustutaan ajankohtaisiin tutkimusartikkeleihin, jotka liittyvät informaatio- ja medialukutaitoon. Informaatio- ja medialukutaidon merkityksestä ja sovellusmahdollisuuksista keskustellaan suhteessa ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin.
Kurssi on seminaarimuotoinen ja edellyttää jokaiselta osallistujalta:
1. Lyhyen alustuksen pitämisen joko parin kanssa tai yksin
2. Aktiivisen osallistumisen keskusteluihin tutkimusartikkelien ja alustusten perusteella
3. Esseen (max. 4 sivua) kirjoittamisen toisella periodilla.
Jokaisen opiskelijan tulisi ennen kurssin alkua miettiä mistä näkökulmasta media- ja informaatiolukutaitoja olisi mielenkiintoista tarkastella. Kurssilla painottuvat erityisesti kriittiseen medialukutaitoon ja mediakasvatukseen liittyvät aiheet.