Luentokurssilla on kaksi tarkoitusta. Toisaalta tarkastella hermeneutiikan historiaa n. 1700-luvun alusta lähtien, eli aikakaudesta, jolloin hermeneutiikka alkoi kehittyä menetelmätieteeksi. Tämä kehitys on erottamattomasti sidottu ihmistutkimuksen esiinnousuun kiinnostuksen kohteena ja ns. ihmistieteiden syntyyn. Tarkoitus on pohtia kysymystä, miksi hermeneuttinen näkökulma tieteeseen muodostui tärkeäksi ja tähän liittyen, miksi ymmärtämisen ja selittämisen problematiikka edelleen on keskeinen, kun tarkastellaan ihmistieteellistä tutkimusta.
Toisaalta tarkastellaan hermeneutiikkaa merkityksessä hermeneuttinen filosofia. 1700-luvulta lähtien on aktiivisesti kysytty filosofian paikkaa ja merkitystä tiedonalueiden joukossa. Hermeneuttisen filosofian edustajat ovat sijoittaneet filosofian osaksi ihmistieteitä. Nämä hermeneutiikan kaksi kehityskulkua eivät ole irrallisia vaan toisiinsa kietoutuvia ja toisiaan ruokkivia.
Hermeneutiikka on historiallisesti pyrkinyt välttämään puhdasta teoretisointia ja pääsemään lähelle elämän käytäntöjä. Tämän piirteen korostamiseksi tullaan kurssilla hyödyntämään esimerkkimateriaalia, josta osa jaetaan kurssin osanottajille ensimmäisellä luentokerralla. Samalla puhutaan tarkemmin kurssin toimintamallista.
OHEISLUKEMISTOA
http://www.uta.fi/laitokset/historia/filosofia/hermeneutiikka.pdf