Laajuus 3 op luennot sekä kirjallinen, tutkimukseen harjoittava ryhmätehtävä (n. 10 s.) ja sen suullinen esittäminen.
Kurssilla käydään läpi keskeisimmät antiikin tutkimuksen lähderyhmät, perehdytään tutkimusmenetelmiin sekä luodaan silmäys oppialojen historiaan ja viimeaikaisiin tutkimusvirtauksiin luennoitsijoiden omien tutkimusalojen kautta.
Tavoitteena on, että opiskelija kurssin käytyään tuntee keskeisimmät lähderyhmät, niihin liittyvät lähdekriittiset ongelmat sekä osaisi käyttää keskeisimpiä apuvälineitä, tuntisi alan menetelmälliset erityisvaatimukset sekä pystyisi soveltamaan saamaansa tietoa hedelmällisen tutkimusasetelman luomiseen.
Suoritustapa:
Luennot ja harjoitustehtävä
- luennoilla on pakollinen läsnäolo. Poissaoloista ilmoitettava erikseen mahdollisten lisätehtävien antamista varten
- harjoitustehtävä tehdään 2-3 hengen ryhmissä
OHJELMA
12.1. Johdatus luentosarjaan. Tehtävänanto
Historiantutkimus ja antiikintutkimus. Apuneuvot ja tiedonhaku
I Aineistot, näkökulmat ja tutkimuskysymykset (luentojen järjestys saattaa vielä muuttua)
19.1. Antiikin kirjallisesta jäämistöstä ja sen tutkimisesta I (kaunokirjallisuus)
Antiikin historiankirjoitus - tapaus Aleksanteri Suuri (Peltonen)
26.1 Antiikin kirjallisesta jäämistöstä ja sen tutkimisesta II (ideologis-normatiiviset lähteet)
2.2. Piirtokirjoitukset ja papyrukset
Piirtokirjoitukset ja Rooma - tutkimuskohteena vestaalit (Sihvonen)
9.2. Arkeologia, topografia ja visuaalinen aineisto ? millaisia historiallisia kysymyksiä niiden avulla voi tutkia?
Rahat ja antiikintutkimus - tapaus roomalainen identiteetti (Rantala)
II Tutkimustrendit ja menetelmät
16.2. Menetelmistä ja teorioista antiikintutkimuksessa (Vuolanto)
23.2. Rooman tuho tutkimusesimerkkinä (Vuolanto)
1.3. Tehtävien viimeinen palautuspäivä! EI LUENTOA
8.3. Klo 10-14 Tehtävien purkaminen ja palautekeskustelu. HUOM AIKA.
Kurssille otetaan korkeintaan noin 20 opiskelijaa, mikäli karsintaa joudutaan suorittamaan, etusijalla ovat historian opinnoissaan pidemmälle ehtineet.