Korvaa 1 op opintojaksosta STYÖA2A.
LUENTOSARJAN ALUSTAVA OHJELMA
KOKEMUKSELLISUUS, AMMATILLISUUS JA TUTKIMUKSELLISUUS MIELENTERVEYSTYÖN KENTÄLLÄ
AJANKOHTA: to 9-12 ajalla 29.10.-19.11.2009
PAIKKA, Tampereen yliopisto, Linna-rakennus Kalevantie 5, ls. K110
Luentosarja tutustuttaa opiskelijan mielenterveystyön kenttään kokemuksellisen, ammatillisen ja tutkimuksellisen näkökulman kautta. Luentosarjan tavoitteena on tukea käytännön ja tutkimuksen dialogia sekä herkistää opiskelijaa kokijan, ammattilaisen ja tutkijan asemointeihin. Luennoitsijoina toimivat Muotialan asuin- ja toimintakeskus ry ammattilaiset ja kokemuskouluttajat sekä Sosiaalityön tutkimuksen laitoksen tutkijat. Luentosarjalla mielenterveystyötä tarkastellaan neljän teeman kautta; toimijat palvelujärjestelmässä; mielenterveystyön vaikuttavuus; mielenterveystyön diagnoosi- ja ongelmapuhe sekä mielenterveystyön eettiset dilemmat. Luentosarja on myös osa Muotialan asuin- ja toimintakeskuksen henkilökunnan sisäistä koulutusta.
TEEMA I: Toimijat palvelujärjestelmässä 29.10.2009
- Johdatus luentosarjaan: Lähtökohtana mielenterveystyön eri toimijat ja ajankohtaiset teemat
- Palvelujärjestelmän toimijat järjestössä tehtävän kuntoutustyön näkökulmasta
- Palvelujärjestelmä ja sen kohtaaminen asiakkaan näkökulmasta
TEEMA II: Mielenterveystyön vaikuttavuus 5.11.2009
- Uusi julkisjohtaminen ja mielenterveystyön vaikuttavuuden argumentointitavat
- Mielenterveystyö tämänhetkisessä tilaaja-tuottajamallissa ja vaikuttavuuden perustelut
- Ammatillisen tuen ja palveluiden merkittävyys ja hyödyllisyys omassa elämässäni?
TEEMA III Mielenterveystyön diagnoosi- ja ongelmapuhe 12.11.2009
- Mielenterveysongelmaiseksi määrittyminen ja diagnoosien kulttuurisidonnaisuus
- Diagnoosin merkitys omassa elämässäni
- Diagnoosien ja ongelmanimitysten merkitys omassa kuntoutustyössäni
TEEMA IV Mielenterveystyön eettiset dilemmat 19.11.2009
- Eettiset neuvottelut osana ammatillista vuorovaikutusta
- Vaikeasti ratkaistavat asiakastilanteet: ?kahdesta pahasta pienempi paha?
- Mielenterveystyön eettisyys asiakkaan näkökulmasta