Kurssin suoritettuaan opiskelija hahmottaa lastensuojelun yhteiskunnallisen paikan ja tehtävät ja osaa liittää sen osaksi sosiaalityön toimintakenttää. Opiskelija tuntee lastensuojelun järjestelmän keskeiset piirteet, sitoumukset ja käytännöt.
Kurssi toimii johdatuksena lastensuojeluun osana suomalaista lasten ja perheiden palvelujärjestelmää. Lastensuojeluun liittyvät yhteiskunnalliset, ammatilliset ja moraaliset jännitteet samoin kuin lastensuojelun tutkimus ovat esillä.
Kurssi toteutetaan kontaktiopetuksena 13.1.-3.3.2015 tiistaisin klo 9-12 Linnassa K113. Kurssilla on vierailevia opettajia. Kurssille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Edeltäviä opintoja sosiaalityöstä ei edellytetä. Kurssi on avoin myös muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijoille.
Kurssi (5 op) suoritetaan osallistumalla opetukseen, perehtymällä oheismateriaaliin kutakin kertaa varten ja kirjoittamalla kurssin kokonaisuudesta (luennoista ja oheismateriaalista) oppimispäiväkirjan, joka tulee palauttaa 15.3.2014 mennessä kurssilla käytössä olevan oppimisalustan kautta.
Alustava ohjelma:
13.1. Johdanto: Mitä lastensuojelulla tarkoitetaan? (Tarja Pösö)
20.1. Lastensuojelun keskeinen sisältö ja kehityslinjat (Tarja Pösö)
27.1. Lastensuojelussa kohdattavat ilmiöt, asiat ja ihmiset (Tarja Pösö)
3.2. Lastensuojelu työnä – sosiaalityöntekijän näkökulma (Tuomas Siira, Anne Riihimäki)
10.2. Mitä tulevan sosiaalityöntekijän tulisi tietää lastensuojelusta? (Selviytyjät/Pipsa Vario)
17.2. Lastensuojelun teoria ja tutkimus (Tarja Pösö)
24.2. Lapsia koskeva hyvinvointitieto (Susanna Helavirta ja Riitta Laakso)
3.3. Tieto, taito ja moraali lastensuojelussa (Tarja Pösö)