Kahden päivän videovälitteinen seminaari: Katsaus logopediseen tutkimukseen Suomessa
HUOM! LUENNOT ALKAVAT TASALTA (9.00)
to 5.11
klo 9.00-11.00 Helsinki
Kaisa Launonen: Vuorovaikutus puhetta korvaavin keinoin
Seija Pekkala: Dementiaan liittyvät kielen ja kommunikoinnin vaikeudet
klo 12.00-14.00 Turku
Kati Renvall: Afasian kuntoutus tapaustutkimuksena
Suvi Stolt: Hyvin pienipainoisena keskosena syntyneen lapsen varhainen kielenkehitys
klo 14.30-16.30 Åbo
Pirkko Rautakoski: Afasian ja myöhemmin saadun kuntoutuksen vaikutus arkipäivän kommunikaatiokäyttäytymiseen
Jyrki Tuomainen: Puheen audio-visuaalinen havaitseminen
Pe 6.11
klo 9.00-11.00 Tampere
Anna-Maija Korpijaakko-Huuhka ja Leena Rantala: Kielen ja viestinnän ongelmia frontotemporaalisessa
dementiassa
Tarja Kukkonen: Miten afasiakuntoutuksen vaikuttavuutta mitataan? Metodologisia pohdintoja
klo 12.00-14.00 0ulu
Soile Loukusa: Pragmaattinen kielen ymmärtäminen
lapsilla, joilla on Aspergerin oireyhtymä tai hyvätasoinen autismi ja Oulussa meneillään olevat lapsen kielen tutkimukset.
Terhi Hautala: Ikääntyneille ihmisille suunnatun puheen prosodisia piirteitä ja Oulussa meneillään
olevat tutkimukset aikuisten osalta.
Leena Ervast: Neurokognitiivinen tutkimus Oulussa-esimerkkinä SLI-lasten kuullun havaitsemisen ongelmat ja niiden kuntoutus.
klo 14.00 keskustelua
Suoriustapa: luennot (15h) ja essee/esseet
Kurssin viidestä luentosessiosta voi olla poissa max yhdeltä (tai muutoin lasketun 1/5).
Opiskelija voi valita JOKO esseen yhdestä mielenkiintoisesta aiheesta 6-8 sivua TAI kahdesta mielenkiintoisesta aiheesta 4-5 sivua kummastakin. Opiskelijoilta edellytetään tieteellisen kirjoittamisen käytäntöjen hallintaa. Essee palautetaan opintojakson vastuuopettajalle Annulle.