x !
Arkistoitu opetusohjelma 2015–2016
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
HALKAS15 Kunta- ja aluejohtamisen vaihtuvasisältöinen erikoiskurssi 5–10 op
Periodit
I Periodi II Periodi III Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Syventävät opinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma
Kunta- ja aluejohtaminen
Johtamiskorkeakoulu

Osaamistavoitteet

Syventää kunta- ja aluejohtamisen osaamista.

Kurssin suorittaneet tutustuvat käytännössä kunta- ja aluejohtamisen kannalta olennaiseen problematiikkaan, ja kykenevät hahmottamaan kunta- ja aluejohtamisen kontekstissa esiintyviä keskeisiä näkökulmia ja lähestymistapoja sekä erittelemään ja arvioimaan kriittisesti keskustelussa esillä olevia trendejä ja konsepteja. Lisäksi opiskelija perehtyy kurssilla kehittämisen dynamiikkaan, etenkin siihen, miten selvitystöitä ja tutkimuksia kehittämisessä hyödynnetään. Lisäksi opiskelija saa kokemuksen siitä, miten sidosryhmäsuhteiden huomioonottaminen tapahtuu kunta- aluejohtamisen moniulotteisessa kentässä.

Yleiskuvaus

Syksyn 2015 erikoiskurssi toteutetaan yhteistyössä Tampere 2017 –projektin kanssa. Projekti on käynnistetty Tampereen kaupungin toimintamallin uudistamiseksi vuoteen 2017 mennessä. Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi 25.5. omalta osaltaan kaupungin toimintamallin uudistamisen tavoitteet. Ne ovat asiakaslähtöisyyden, kuntalaisten vaikuttamismahdollisuuksien ja kumppanuusajattelun vahvistaminen, johtamisen selkeyttäminen ja kehittäminen, kaupungin toiminnan taloudellisuuden, tuottavuuden ja vaikuttavuuden lisääminen ja digitalisaation hyödyntäminen. Kunta- ja aluejohtamisen erikoiskurssi tuottaa selvityksiä ja sisältöjä Tampereen toimintamallin uudistamistyön tueksi. Kurssia varten on määritelty alustavasti neljä tehtävää, jotka toimivat myös kurssin harjoitustöiden tutkimuskysymyksinä.

  1. Mikä on pormestarin rooli sisäpolitiikassa ja kaupunkiorganisaation johtamisessa?
  2. Millainen ohjausjärjestelmä rakennetaan tilaaja-tuottajamallin tilalle. Mitä tulos- ja vaikuttavuusohjaus voi tarkoittaa?
  3. Miten asiakaslähtöisyyttä, kuntalaisten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia voidaan vahvistaa?
  4. Mitä digitalisaatio toimintojen kehittämisen periaatteena tarkoittaa? Millaisia ovat muiden kaupunkien ratkaisut, entä millaisia esimerkkejä voitaisiin hyödyntää yrityspuolelta?

Kurssi tapahtuu pääosin I-periodilla ja työskentely on erittäin intensiivistä. Kurssi aloitetaan 11.9. Ensin kokoonnutaan yliopistolla, josta jatketaan kaupungin toimijoiden kanssa yhteisellä seminaarilla, jossa kurssin tavoitteet täsmennetään ja yhteistyöryhmät rakennetaan. Ryhmät työskentelevät pääosin itsenäisesti viikoittaisten tapaamisten tukemina. 5.10 valtuustoseminaarissa esitellään kurssin toteutuksen lähestymistavat ja työryhmät ja kerätään valtuutettujen näkemyksiä ja syötteitä eri teemoihin. 23.10 järjestetään seminaari, jossa kurssitöiden sisältö esitellään ja kaupungin toimijat antavat työstä palautetta ja 6.11 valmiit kurssityöt palautetaan.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen tapahtuu ensimmäisellä opetuskerralla!

Opettajat

Jenni Airaksinen, Vastaava opettaja
jenni.airaksinen[ät]uta.fi

Opetus

Luento-opetus 24 tuntia
Pe 11.9.2015 - 16.10.2015 viikoittain klo 9.15-12.15, PinniA 3107
Ryhmätyöskentely 24 tuntia
Seminaari 4 tuntia

Arviointi

Numerolla 1-5.

Lisätiedot

Harjoitustöiden toteutuksessa hyödynnetään opiskelijoiden aikaisemmissa
vaiheissa saavutettuja tutkimuksellisia taitoja sekä sovelletaan
tutkimusmenetelmiä käytännön työssä. Tämän vuoksi edeltävinä opintoina vaaditaan tutkimuspraktikumia.