Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa selittää ja arvioida nuorten terveydessä ja hyvinvoinnissa ja terveyseroissa sekä koulumaailmassa tapahtuvia muutoksia ja niihin vaikuttavia tekijöitä
- analysoida terveysopetuksen erilaisia lähestymistapoja teoreettisen ja tutkimustiedon pohjalta
- arvioida kriittisesti terveysopetuksessa käytettäviä oppimateriaaleja
KIRJALLISUUS (kaikki alla mainitut kuuluvat tenttiin)
Teema 1. Nuorten hyvinvointi ja terveys trendeinä
- Luopa, Pauliina ym. (2014) Nuorten hyvinvointi Suomessa 2000–2013. Kouluterveyskyselyn tulokset. Raportti 25/2014, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (löytyy nettijulkaisuna)
Teema 2. Koulumaailma ja terveyden eriarvoistuminen
- Gissler, M., Kekkonen, M., Känkänen, P., Muranen, P., & Wrede-Jäntti, M. (2014). Nuoruus toisin sanoen. Nuorten elinolot-vuosikirja 2014. Teema: 19., sivut 38-149 (löytyy nettijulkaisuna)
- Mäkinen, T., Kestilä, L., Borodulin, K., Martelin, T., Rahkonen, O., & Prättälä, R. (2010). Effects of childhood socio-economic conditions on educational differences in leisure-time physical activity. The European Journal of Public Health, 20(3), 346-353.
- Kiilakoski, Tom (2012): Koulu nuorten näkemänä ja kokemana. Tilannekatsaus – marraskuu 2012. Opetushallitus. (löytyy nettijulkaisuna)
Teema 3. Terveysosaaminen ja – opettaminen
- Soikkeli, M., Salasuo, M., Puuronen, A., & Piispa, M. (2011). Se toimii sittenkin. Kuinka päihdevalistuksesta saa selvää. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. (löytyy nettijulkaisuna)
- Paakkari, Leena & Paakkari, Olli (2010) Health literary as a learning outcome in schools. Health Education, 112 (2), 133-152.