x !
Arkistoitu opetusohjelma 2016–2017
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
ITIA10 Aineopintojen kirjallisuusopinnot / Bachelor level book exams 5–25 ECTS
Periods
Period I Period II Period II Period IV
Language of instruction
English
Type or level of studies
Intermediate studies
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma
School of Information Sciences

Learning outcomes

Laajentaa aineopinnoissa hankittua osaamista.

General description

Opintojakso sisältää useita 5 op:n laajuisia vaihtoehtoja syventää jonkin aineopintojen erikoisalan tietämystä kirjatentti-, essee- tai lukupiirisuorituksella. Sama sisältö voidaan usein opiskella vaihtoehtoisilla tavoilla. 

Tarjolla olevat kirjapaketit:

a) Organisaatioiden tiedonhallinnan essee/lukupiiri 
b) Tietokäytännöt 
c) Tiedonhaun kirjatentti I 
d) Informaatiolukutaito ja sen opetus
e) Medialukutaito
f) Pelilukutaito
g) Digitaalinen- ja koodin lukutaito
h) Pelien historiat 
i) Internetin historiat 
j) Johdatus pelitutkimukseen 
k) Johdatus internet-tutkimukseen

Katso tarkemmat kuvaukset ja suoritustavat opintojakson kotisivulta.

Enrolment for University Studies

Katso tarkemmat ilmottautumisohjeet opintojakson kotisivulta.

Teachers

Useita eri opettajia, Teacher

Homepage URL

Teaching

29-Aug-2016 – 31-Jul-2017
Study Group
Exam
Independent work

Study materials

a) Organisaatioiden tiedonhallinnan essee/lukupiiri
- Hinton, Understanding context: Environment, language, and information architecture. O'Reilly 2015.
sekä kaksi seuraavista:
- Smiraglia, The elements of knowledge organization. Springer 2014 
- Peters, Folksonomies: indexing and retrieval in Web 2.0. Walter de Gruyter. 2009, TAI Smith, Tagging: people-powered metadata for the social web. New Riders. 2008.
- Morville, Intertwingled: information changes everything. Semantic Studios, 2014.

b) Tietokäytännöt 
- Kuhlthau, Seeking meaning. 2nd ed. Libraries Unlimited. 2004.
- Lisäksi artikkeleita lukulistalta

c) Tiedonhaun kirjatentti I 
- Interactive information seeking, behaviour and retrieval. Toim. Ian Ruthven ja Diane Kelly. Facet Publishing, London, 2011. Saatavana myös e-kirjana.

d) Informaatiolukutaito ja sen opetus
- Ropo, Heinström & Sormunen, Tavoitteena itsenäinen oppija. TUP 2015.
- Harada & Yoshina, Assessing for Learning : Librarians and Teachers As Partners. Libraries Unlimited. 2010 (TAMCAT e-kirja).
- Lisäksi artikkeleita lukulistalta.

e) Medialukutaito
- Lankshear, C. & Knobel, M. (2011): New Literacies
- Ito, M et al. (2013): Hanging Out, Messing Around and Geeking Out
- Lisäksi artikkeleita lukulistalta

f) Pelilukutaito
- Zagal, J. (2010): Ludoliteracy
- Lisäksi artikkeleita lukulistalta

g) Digitaalinen- ja koodin lukutaito
- Manovich, L. (2013): Software Takes Command
- Rushkoff, D. (2010): Program or be Programmed
- Lisäksi artikkeleita lukulistalta

h) Pelien historiat
- Donovan, Replay: The History of Video Games. 2010
- Parlett, Oxford History of Board Games. 1999

i) Internetin historiat
- Winston, Media Technology and Society: A History From the Telegraph to the Internet. 1998.
- Hafner, Where Wizards Stay Up Late. The Origins of the Internet. 1998.

j) Johdatus pelitutkimukseen
- Huizinga: Homo ludens (sivut 1-27) JA Caillois: Man, Play and Games JA Goffman: Encounters (sivut 7-81)
- Mäyrä: An Introduction to Game Studies TAI Heide-Smith, Egenfeldt-Nielsen & Tosca: Understanding Video Games: The Essential Introduction

k) Johdatus internet-tutkimukseen 
kaksi seuraavista:
- van Dijck, J. (2013): Culture of Connectivity
- Coleman, G. (2012): Coding Freedom
- Benkler, Y. (2007): The Wealth of Networks