Kurssin tavoitteena on perehdyttää kielenopettajaksi opiskelevat mediamaailman viimeaikaisten muutosten kautta syntyneisiin internet-ilmiöihin, kuten hyperteksti ja web2.0 eli sosiaalinen media sekä moniaistisen teknologian kielenoppimiselle tarjoamiin uudenlaisiin mahdollisuuksiin. Näiden ilmiöiden merkitystä ja vaikutusta käsitellään kielenopetuksen ja -oppimisen näkökulmasta. Kurssin tavoitteena on antaa tulevassa työelämässä välttämättömiä valmiuksia uuden median käyttöön kielenopetuksessa sekä ideoita aiheeseen liittyvien seminaaritöiden ja gradujen aiheiksi. Ensisijaisesti sovellamme teoriaa käytäntöön, eli aiheeseen liittyvään perusteoriaan perehtymisen ohella kurssilla harjoitellaan, ideoidaan ja kehitetään yhteistoiminnallisesti sosiaalisen median sovellusten käyttöä kielenopetuksen tarkoituksiin.
Sisältö: Kurssin luento-osuudella määritellään ja tarkastellaan aiheen kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten konvergenssikulttuuri, hyperteksti/ monimediainen teksti, hypermedia/ interaktiivinen media, sosiaalinen media / web2.0, uudet lukutaidot sekä kollaboratiivinen oppiminen. Näiden yhteyksiä ja sovellusmahdollisuuksia kieltenopetuksen käytäntöön pohditaan. Tärkeässä asemassa on kysymys web2.0-sukupolven informaalisten oppimistottumusten hyödyntämisestä kielenopetuksessa motivaation ja oppimistehokkuuden kasvattamiseksi. Erityisesti pohditaan erityyppisten web 2.0- ja muiden interaktiivisten sovellusten mahdollisuuksia ja soveltumista kielitaidon eri osa-alueiden harjoittamiseen, ja kehitetään yhdessä uusia ideoita niiden opetuskäyttöön. Lisäksi tutustutaan Aktiiviset oppimistilat – tutkimushankkeen moniaistisiin kielenoppimisinnovaatioihin.
Toteutustavat: Opetus sisältää sekä luentoja, harjoituksia että työpajatyöskentelyä yht. 28h. Opiskelijat osallistuvat aktiivisesti kurssin sisällön muokkaamiseen web2.0:n yhteisöllisen oppimisen periaatteita noudattaen.
Opetuskieli: Kurssikieli on luento-osuudella ja työpajoissa/ harjoituksissa suomi, mutta ainekohtaiseen soveltamiseen liittyvät kurssitehtävät opiskelija voi laatia opiskelemallaan kielellä.
Vaadittavat opintosuoritukset: Opintokokonaisuus suoritetaan osallistumalla aktiivisesti luentoihin ja työpajoihin/harjoituksiin. Lisäksi laaditaan kurssin aikana opitun pohjalta soveltava kurssitehtävä, joka esitellään muille.
Opetus:
Luennot, harjoitukset sekä henkilökohtainen kurssitehtävän ohjaus yht. 28 h
I-IIperiodi 2013 pe 6.9., 13.9, 27.9. klo 10-12 4.10,, 11.10, 18.10., 25.10. klo 8-12, sekä pe 22.11. klo 8-12 Huom! Opetusta on myös I-periodin viimeisellä viikolla tilajärjestelyjen takia, ellei toisin sovita kurssille osallistujien kanssa. Yksi tapaaminen järjestetään lisäksi marras-joulukuussa erikseen sovittavaan aikaan virtuaaliluokassa. Joinain perjantaina pidetään siis pidempi kokonaisuus ja vastaavasti toisina viikkoina ei ole opetusta, vaan esim. itsenäistä kurssityön valmistelua.