Vastuuhenkilöt:
1) Johdantoluennot, harjoitukset, palautekeskustelu ja arviointi:
Sanna Raudaskoski, Hanna Rautajoki ja Inka Koskela
2) Teemaluennot: eri luennoitsijoita
Paikka ja aika:
3-4 periodi kevät 2011, maanantaisin klo 12-14, Linna 5014.
13 opetuskertaa
10.1. -21.2. Johdantoluennot
28.2.- 28.3. Sovellusluennot
18.4. Palautekeskustelu
Kurssin sisältö ja tavoitteet:
Kurssin tavoitteena on opettaa etnometodologian peruslähtökohdat, tutustuttaa opiskelijat vuorovaikutuksen tutkimuksen keskeisiin työvälineisiin sekä esitellä menetelmien soveltamista erilaisissa tutkimuskonteksteissa. Kurssi jakautuu kahteen osaan: johdanto- ja sovellukset -osaan. Johdanto-osassa menetelmien peruskäsitteitä käsitellään kirjallisen materiaalin, harjoitusten ja demonstraatioiden avulla. Soveltavan tutkimuksen osiossa esitellään Tampereen yliopiston Sosiaalitutkimuksen laitoksella tehtävää vuorovaikutuksen tutkimusta ja syvennetään etnometodologisten lähestymistapojen tuntemusta.
Suoritustapa ja arviointi:
-läsnäolo lähiopetustunneilla (luennoilla ja harjoituksissa)
-kotilukemistot ja harjoituksiin liittyvät tehtävät
-luentoihin, jaettuun materiaaliin ja harjoituksiin perustuvan portfolion tuottaminen.
Kurssi arvioidaan asteikolla 1-5.
Oheislukemisto:
1) Francis, David & Hester, Stephen (2004) Going Public. Luku 5 teoksessa: An Invitation to Ethnomethodology. Sage, London.
2) Suoninen, Eero (2001): Harold Garfinkel. Teoksessa Vilma Hänninen ym. (toim.) Sosiaalipsykologian suunnannäyttäjiä. Vastapaino, Tampere.
3) Heritage, John (1984) Keskustelunanalyysi. Teoksessa Harold Garfinkel ja etnometodologia. Gaudeamus, Jyväskylä.
4) Seppänen, Eeva-Leena (1997): Vuorovaikutus paperilla. Teoksessa: Liisa Tainio (toim.) Keskustelunanalyysin perusteet. Vastapaino, Tampere.
5) Raevaara, Liisa; Ruusuvuori, Johanna ja Haakana, Markku (2001) Institutionaalinen vuorovaikutus ja sen tutkiminen. Teoksessa Johanna Ruusuvuori ym. (toim.) Institutionaalinen vuorovaikutus. SKS, Helsinki
6) Arminen, Ilkka (2005) Conversation Analysis and its Applications. Teoksessa Ilkka Arminen: Institutional Interaction. Ashgate, Aldershot.
Harjoitukset:
Tarkempi ohjeistus harjoitustehtäviin annetaan kullakin harjoituskerralla. Tehtävissä on tarkoitus soveltaa johdanto-osiossa (luennot ja lukemisto) opittuja asioita.
Luentopäiväkirja:
Sovellusosion luennot suoritetaan luentopäiväkirjalla, jossa opiskelija arvioi luennon keskeisimpiä sisältöjä ja kysymyksiä.
Portfolio:
Opiskelijat koostavat harjoitustehtävistä, lukemistoista ja luentopäiväkirjasta kurssin aikana kurssikansion eli portfolion. Harjoitustehtävien ja luentopäiväkirjan lisäksi portfolioon voi halutessaan kerätä myös muuta kurssin teemoihin liittyvää oheismateriaalia. Portfolion tarkoitus on osoittaa opiskelijan omakohtaista ymmärrystä opeteltavista asioista. Palautekeskustelussa opettaja kommentoi portfolioita, opiskelijat arvioivat omaa oppimistaan ja keskustellaan yhdessä kurssin toimivuudesta. Portfolion tarkoituksena on paitsi toimia kurssisuoritteena, myös tukea opiskelijan omaa myöhempää oppimista, itsearviointia ja menetelmällistä osaamista.
Kurssille otetaan 20 opiskelijaa. Ensisijaisesti pääaineopiskelijoille suunnattu kurssi. Tilaa jäädessä yli myös sivuaineopiskelijat huomioidaan. Muutoin sivuaineopiskelijat suorittavat kohdan kirjatentillä.