Kurssin sisältö ja tavoitteet:
Kurssin tavoitteena on opettaa etnometodologian peruslähtökohdat, tutustuttaa opiskelijat jäsenyyskategoria-analyysin ja keskusteluanalyysin keskeisiin työvälineisiin sekä esitellä menetelmien soveltamista erilaisissa tutkimuskonteksteissa. Kurssi jakautuu kahteen osaan: johdanto- ja sovellukset -osaan. Johdanto-osassa menetelmien peruskäsitteitä käsitellään kirjallisen materiaalin, harjoitusten ja demonstraatioiden avulla. Soveltavan tutkimuksen osiossa esitellään Tampereen yliopiston Sosiaalitutkimuksen laitoksella tehtävää vuorovaikutuksen tutkimusta.
Suoritustapa ja arviointi:
6 op suoritus sisältää: Läsnäolo lähiopetustunneilla (luennoilla ja harjoituksissa), kotilukemistot ja harjoituksiin liittyvät tehtävät. Luentoihin, jaettuun materiaaliin ja harjoituksiin perustuvan portfolion tuottaminen.
Kurssista voi suorittaa myös 3 op laajuisen kokonaisuuden. 3 op suoritus sisältää: Läsnäolo luennoilla (18 h) ja luentopäiväkirjan tuottaminen.
Kurssi arvioidaan asteikolla 1-5.
HUOMAA, ETTÄ SEURAAVAT KURSSIOHJEET KOSKEVAT 6 OP SUORITUSTA.
Oheislukemisto:
1) Suoninen, Eero (2001): Harold Garfinkel. Teoksessa Vilma Hänninen ym. (toim.) Sosiaalipsykologian suunnannäyttäjiä. Vastapaino, Tampere.
2) Francis, David & Hester, Stephen (2004) Going Public. Luku 5 teoksessa: An Invitation to Ethnomethodology. Sage, London.
3) Seppänen, Eeva-Leena (1997): Vuorovaikutus paperilla. Teoksessa: Liisa Tainio (toim.) Keskustelunanalyysin perusteet. Vastapaino, Tampere.
4) Heritage, John (1984) Keskustelunanalyysi. Teoksessa Harold Garfinkel ja etnometodologia. Gaudeamus, Jyväskylä.
5) Ruusuvuori, Johanna (2001): Harvey Sacks. Arkielämän metodit ja keskustelunanalyysi. Teoksessa Vilma Hänninen ym. (toim.) Sosiaalipsykologian suunnannäyttäjiä. Vastapaino, Tampere
6) Järviluoma, Hemi & Roivainen, Irene (1997): Jäsenkategorisoinnin analyysi kulttuurisena metodina. Sosiologia, Vol. 34, No.1.
7) Arminen, Ilkka (2005) Conversation Analysis and its Applications. Teoksessa Ilkka Arminen: Institutional Interaction. Ashgate, Aldershot.
Harjoitukset:
Tarkempi ohjeistus harjoitustehtäviin annetaan kullakin harjoituskerralla. Tehtävissä on tarkoitus soveltaa johdanto-osiossa (luennot ja lukemisto) opittuja asioita. Harjoitukset tarkastaa kunkin harjoituskerran vetäjä, jonka jälkeen ne palautetaan opiskelijoille lisättäväksi lopulliseen portfolioon.
Luentopäiväkirja:
Sovellusosion luennot (5 kpl) suoritetaan luentopäiväkirjalla (n. 1 sivu / luento), johon kirjoitetaan luennon keskeisimmät pääkohdat sekä luennosta heränneet kysymykset ja ajatukset.
Portfolio:
Harjoitustehtävistä, lukemistoista ja luentopäiväkirjasta koostetaan kurssin aikana "kurssikansio" eli portfolio. Opiskelijat hankkivat itselleen kansion, johon materiaali kerätään. Harjoitustehtävien ja luentopäiväkirjan lisäksi portfolioon voi halutessaan kerätä myös muuta kurssin teemoihin liittyvää oheismateriaalia (esim. internetistä, julkaisuista tai muualta mediasta). Portfolion tarkoitus on osoittaa opiskelijan omakohtaista ymmärrystä opeteltavista asioista. Portfolio toimii tässä kurssisuoritteena, mutta se on pääasiassa tarkoitettu tukemaan opiskelijan omaa myöhempää oppimista, itsearviointia ja menetelmällistä osaamista. Palautekeskustelussa opettaja kommentoi portfolioita, opiskelijat arvioivat omaa oppimistaan ja keskustellaan yhdessä kurssin toimivuudesta.
Kurssille otetaan 30 opiskelijaa, etusijalla ovat sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijat. Ilmoittautuminen 11.12.2009 mennessä. Ilmoittaudu, vaikka osallistuisit vain luennoille.