Opiskelija tutustuu yhteiskuntapoliittisiin ajankohtaisiin keskusteluihin ja arvioi, miten sosiaalipolitiikka muotoutuu käytännössä. Kurssilla arvioidaan erilaisia yhteiskunnassa tuotettuja tekstejä, eritellään niissä esitettyjä yhteiskuntapoliittisia väitteitä sekä harjoitellaan perusteltua argumentointia sekä suullisesti että tekstiä tuottamalla.
Tänä vuonna jakson kokoavana teemana ovat kansalaisen asema työmarkkinoilla sekä työelämän ajankohtaiset kysymykset. Työnteko muodostaa hallitsevan käsityksen siitä, miten kansalaisen tulee osallistua yhteiskuntaan. Muodostaako markkinaehtoisella työn kentällä toimiminen kuitenkin jo liian määräävän näkemyksen kansalaisen tehtävästä yhteiskunnassa, jos ei peräti ihmisarvosta? Miten määrittyy työhön osallistumattoman kansalaisen asema? Miksi aktiivisuudesta tulee nykypolitiikassa aktivointia?
Alustava kurssirunko:
Aloitus keskiviikkona 13.3.2013 klo 14–17: Työelämän rakenteet haurastuttavat meidät?
* ennakkolukemistona etsi käsiisi ensimmäistä kurssikertaa varten yksi seuraavista ja valmistaudu esittelemään tiivistetysti sen keskeiset väitteet:
- Jussi Vähämäki: Itsen alistus. Työ, tuotanto ja valta tietokykykapitalismissa. 2009. TAI Kuhnurien kerho. Vanhan työn paheista uuden hyveiksi. 2003.
- Jakke Holvas ja Jussi Vähämäki: Odotustila. Pamfletti uudesta työstä. 2005.
- General Intellect: Vasemmisto etsii työtä. 2008.
- Eeva Jokinen et al. toim. "Yrittäkää edes!" Prekarisaatio Pohjois-Karjalassa. 2011.
Ke 20.3. 14–17 Pätkätyöt, osa-aikatyöt, nollatyösopimukset, opiskelijoiden asema puskurityövoimana, freelance-työn yleistyminen
* ennakkolukemistona empiirinen tieto työelämän muutoksesta:
- Katri Siponen & Joonas Miettinen, Työtä kahden yrityksen alaisuudessa. Sitoutuminen vuokratyössä ja vuokratyön ristiriidat. Työelämän tutkimus 1/2012.(kurssimoodle)
- Pasi Pyöriä & Satu Ojala, Työn prekarisaatio ja kasautuva epävarmuus. Hallinnon tutkimus 3/2012.(kurssimoodle)
- Anna Pärnänen & Hanna Sutela, Työn tekemisen uudet muodot ja tilastot. http://www.stat.fi/artikkelit/2011/art_2011-12-12_002.html?s=0
Ti 26.3. 12–14 Tuuli Hirvilammen vierailuluento ”Sosiaalipolitiikka rajallisella maapallolla”, Väinö Linna -sali
Ke 27.3. 14–17 Entä kun ei ole työtä tai työkyky kaipaa tukea? Miten aktiivisesta sosiaalipolitiikasta tuli aktivointia? Pieni seminaari aktiivisesta työvoimapolitiikasta
Esilukemisto sekä kaksi alustusta:
Anu-Kaisa Huppunen, Klubitalon mielenterveyskuntoutujat
Mia Piiparinen, Kiipulasäätiö
Ke 10.4. 14–17 Mitä ovat kannustinloukut? ”Työn vieroksuminen” ja ”oleskeluyhteiskunta”: onko kyse yksilön moraalista vai yhteiskuntapolitiikan ristiriitaisuudesta? Miksi Sata-komitea ei onnistunut tehtävässään?
Ke 17.4. Pertti Koistinen: Työn hiipuvat rajat: yhteiskunnallinen työ sosiaaliturvan lähtökohdaksi?
*ennakkolukemistoksi Koistinen (toim.) Työn hiipuvat rajat -kirjan johdantoluku (kurssimoodle)
Ke 24.4. Vapaaehtoinen ja omakustanteinen osallistuminen seminaariin "Aktivointi tänään: Seminaari työttömien aktivointipolitiikan ajankohtaisuudesta"
24.4.2013 klo 12 alkaen, Helsinki, Lintulahdenkuja 4, ns. Stakes-talon auditorio, 1. kerros
etukäteisilmoittautuminen 12.4.
To 2.5. 14–17 Opiskelijoiden pienryhmäesseiden esitys ja käsittely: yhteiskuntapoliittiset visiot
PÄÄTÖS ke 15.5. 14–17 Opiskelijoiden valmistelemat asiantuntijakirjoitukset ja kurssin päätöskeskustelu
Suoritus kostuu (1) ennakkolukemistoista (artikkeleita pääosin), (2) yhteiskuntapoliittisen keskustelun etsimisestä ja suhteuttamisesta luettuun, (3) läsnäolosta ja keskustelusta pienryhmissä ja koko ryhmässä, (4) pienryhmätyöskentelyyn perustuvan tiiviin esityksen ja noin nelisivuisen esseen valmistamisesta torstain 2.5. seminaariin sekä (5) em. esseiden ja seminaariesitysten työstämisestä sanomalehteen asiantuntijakirjoitukseksi. Tavoite on, että jokainen pienryhmä valmistaa perustellun ja realistisen ehdotuksen yhden valitsemansa yhteiskuntapoliittisen ongelmakohdan ratkaisuksi ja myös pyrkii tuomaan ehdotuksen julki sanomalehdessä tai soveltuvalla internetsivulla.
Kurssilla opettavat ja keskustelevat sosiaalipolitiikan tutkijat ja opettajat.