Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee hoitotieteen historialliset ja tieteenfilosofiset lähtökohdat
- ymmärtää tieteellisen tiedon merkityksen hoitotieteen kehittymisen kannalta
- tiedostaa tieteellisen toiminnat pääperiaatteet hoitotieteen kannalta
- osaa kuvata hoitotieteen tieteenalana pääpiirteissään
- tuntee perhehoitotieteen peruslähtökohdat
Sisältö: Hoitotieteen historiallinen kehitys. Hoitotieteen tieteenfilosofiset lähtökohdat. Tieteellinen tieto ja sen tuottaminen hoitotieteen tehtävänä. Hoitotiede tieteenä. Perhehoitotiede hoitotieteen osa-alueena.
Vaadittavat opintosuoritukset: Osallistuminen opetukseen ja harjoitustyö(t)
Kurssin yhteydessä järjestetään myös TERY4 Tiedonhankintataidot 3 op -jakson osio 1 Tiedonhankinnan perusteet (opetuksen kesto 3 tuntia)
Arviointiperusteet: Aktiivinen osallistuminen keskusteluluennoille. Pienryhmissä tehdyt kirjalliset tehtävät.
Friedman M.M, Bowden V.R & Jones E.G. 2003. Family Nursing: theories research, theory, and practice. 5th edition. Prentice Hall.
Bomar P (eds). 2004. Promoting health in families: applying family research and theory to nursing practice. 3rd edition. Saunders.
Edeltävät opinnot: Opintoihin hakevalta edellytetään, että hän on suorittanut terveydenhuoltoalan ammattikorkeakoulututkinnon tai aikaisemman terveydenhuollon opistoasteen erikoistutkinnon (esim. erikoissairaanhoitaja tai muu samantasoinen tutkinto) tai hoitotieteen perusopinnot (25 op/15 ov).
Ilmoittautuminen NettiOpsun kautta 13.8. - 22.8.2014
Etusija kurssille on avoimen yliopiston opiskelijoilla. Jos paikkoja jää, kurssille otetaan tutkinto-opiskelijoita.