Opiskelija paikantaa kurssin avulla itsensä osaksi tieteellisen ajattelun ja yliopistoinstituution historiallisia suhteita, kehityskulkuja ja nykyisiä käytäntöjä. Opiskelija omaksuu myös välineitä yhteiskunnallisten ilmiöiden tulkintaan, selittämiseen ja ymmärtämiseen tutkimuksellisin keinoin. Tavoitteena on, että kurssi innostaa opiskelijaa näkemään itsensä yliopistoinstituution ja tutkimuksellisten käytäntöjen aktiivisena toimijana ja tarjoaa näkökulmia siihen, mikä on yliopiston ja yhteiskuntatieteellisen tiedon merkitys yhteiskunnassa.
Sisältö
- yliopisto tieteiden historiassa
- yliopiston ideat ja ulottuvuudet
- yliopisto akateemisen opiskelun ja tieteellisen tutkimuksen käytäntönä
- yhteiskuntaa koskevan tiedon merkitys ja asema yhteiskunnassa
- tutkimuksen etiikka ja tavoitteet
Politiikan tutkimuksen laitoksen ohjeet:
ks. YTYH2 Moodle ja politiikan tutkimuksen laitoksen oppimispäiväkirjaohje
Porin yksikön ohjeet:
Kirjoita pohdiskeleva kirjoitus luentosarjalla käsitellyistä keskeisistä asioista. Hyvä luentopäiväkirja ei ole pelkkää luennon sisällöön referointia, vaan luentopäiväkirjassa voi pohtia luentosarjan sisältöjä myös kriittisesti ja esittää asioista omia tulkintoja. Syvyyttä ja elämänmakua päiväkirjaan saat, jos peilaat opittua myös oman kokemuksesi kautta ja/tai havainnollistat esitystäsi esimerkeillä elävästä elämästä.
Luontopäiväkirja voi edetä kronologisesti luentorunkoa noudattaen, mutta kiinnitä silloin erityisesti huomiota siihen, ettei kirjoituksesta tule liian referaattimainen. Mikäli käsittelet jokaista luentoa erikseen sisällytä silloin luentopäiväkirjaan vähintään sivun mittainen johdanto, jossa teet yhteenvetoa luentosarjasta ja sen keskeisistä teemoista. Toinen vaihtoehto luentopäiväkirjan kirjoittamiseen on valita luennoista muutamia niitä yhdistäviä teemoja ja jäsentää kirjoitus niiden pohjalta. Kiinnitä tällöin huomiota siihen, ettet keskity kirjoituksessasi vain muutamaan luentoon, vaan keräät aineksia pohdintoihisi eri luennoista. Molemmissa tapauksissa on hyvä käyttää väliotsikoita jäsentämään kirjoitusta.
Hyväksytyt luentopäiväkirjat arvostellaan asteikolla 1-5. Hyvä arvosana (3-4) edellyttää, että opiskelija on sisäistänyt luentojen pääsisällöt ja kykenee niiden pohjalta laatimaan jäsennellyn kirjoituksen sekä luomaan myös oman suhteen kirjoittamiinsa asioihin. Paras arvosana edellyttää työltä edellisten ominaisuuksien lisäksi innovatiivisuutta ja edellistä syvällisempää / laaja-alaisempaa otetta. Yltääkseen parhaaseen arvosanaan tekstin on oltava myös kirjoitettu hyvällä suomen kielellä.
Luentopäiväkirja kirjoitetaan koneella ja tekstillä tulee olla pituutta 8-10 sivua (rivivälillä 1,5, fontilla 12 ja kunnon marginaaleilla).
Luento-/ oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Jukka Niemelän työhuoneen oven vieressä vieressä lokeroon.
Psykologian laitoksen ohjeet:
http://www.uta.fi/laitokset/psyk/opiskelu/ohjeita/yhtopi.htm
Sosiaalitutkimuksen laitoksen ohjeet
Kirjoita pohdiskeleva oppimispäiväkirja luentosarjalla käsitellyistä keskeisistä asioista. Valitse luennoista muutamia niitä yhdistäviä teemoja ja jäsennä kirjoitus niiden pohjalta. Älä kuitenkaan keskity kirjoituksessasi vain muutamaan luentoon, vaan kerää aineksia pohdintoihisi kaikista eri luennoista. Pohdiskelevuus tarkoittaa, että oppimispäiväkirja ei ole pelkkää luentojen sisällön referointia, vaan voit pohtia luentosarjan sisältöjä myös kriittisesti ja esittää asioista omia tulkintojasi. Sopiva määrä on esimerkiksi neljä teemaa, joista kustakin kirjoitat n. 1,5 sivua. Oppimispäiväkirja kirjoitetaan koneella, ja tekstillä tulee olla pituutta n. 6 sivua (rivivälillä 1,5, fontilla 12).
Oppimispäiväkirja arvostellaan hyväksytty/hylätty -periaatteella. Oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Ritva Nätkinin työhuoneen (Linna 6078) oven vieressä olevaan lokeroon.
Sosiaalityön tutkimuksen laitoksen ohjeet:
Kurssin luento-/ oppimispäiväkirjassa hyödynnetään laitoksen yleisiä ohjeita: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luento-/ oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Kirsi Güntherin huoneen (6088) vieressä olevaan lokeroon. Älä lähetä työtäsi sähköpostilla vaan tarvittaessa postitse osoitteeseen Sosiaalityön tutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto.
Luento-/ oppimispäiväkirjan palaute: Jos haluat suullista palautetta oppimispäiväkirjasta niin varaa aika sähköpostilla kirsi.gunther@uta.fi
Tiedotusopin laitoksen ohjeet:
http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/opiskelu/kurssimateriaalit/lv10-11/YTYH2opk.html