x !
Arkistoitu opetusohjelma 2014–2015
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
TAYJ541 Tutkimuksen tiedonhallinta 1 op
Periodit
I Periodi II Periodi III Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Jatko-opinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Yliopiston yhteiset tohtoriopinnot
Tutkijakoulu

Yleiskuvaus

Osaamistavoitteet                   

Kurssin tavoitteena on systemaattisen tiedonhallinnan prosessien tunteminen omassa tutkimustyössä Tampereen yliopistossa. Kurssin suoritettuaan opiskelija

- osaa soveltaa tiedonhallinnan taitoja tutkimustyössä ottaen huomioon erityisesti lähdemateriaalin ja valitsemansa julkaisukanavan laadun, ajantasaisuuden, vaikuttavuuden ja kansainvälisyyden.

- tuntee väitöskirjan julkaisemiseen ja tutkimusaineiston säilyttämiseen, jakamiseen ja käyttöön liittyvät keskeiset asiat.

Yleiskuvaus


Jatkotutkinto-opiskelu edellyttää hyviä tieteellisen tiedon hankinta‐ ja hallintataitoja. Akateemisessa tutkimuksessa ja työelämässä hyvät tiedonhankinnan taidot tehostavat ja nopeuttavat työskentelyä, mutta edistävät myös työn tulosten laatua. Julkiset tutkimusrahoittajat edellyttävät nykyisin yhä yleisemmin tutkimustulosten avointa julkaisemista ja myös tutkimusdatan jatkokäytön mahdollistamista.

Kurssi tehostaa jatko-opiskelijan/tutkijan työskentelyä tarjoamalla  ajantasaisia välineitä oman tutkimusprosessin eri vaiheissa tarvittavaan tiedonhallintaan. Mitä on otettava huomioon valittaessa julkaisufoorumia tutkimuksen tuloksille?  Miten tutkimuksen vaikuttavuutta voidaan mitata julkaisujen avulla?  Mitä ovat Impact factor ja H-indeksi? Mikä on ORCID? – muun muassa näihin kysymyksiin saa kurssilla vastauksen.

Kurssilla opitaan hyödyntämään Tampereen yliopiston tietoympäristöä tehokkaasti tutkimustyön tukena. Opitaan hakemaan tietoa systemaattisesti tietokannoista ja siirtämään löydettyjä viitteitä talteen omaan tietokantaan. Perehdytään Tampereen yliopiston hyvään tieteelliseen käytäntöön tieteellisessä kirjoittamisessa.  

Kurssi painottuu jatko‐opiskelun alkuvaiheeseen, mutta sen antamat valmiudet tukevat koko tutkimusprosessia, joten ne ovat myös tutkijan uralle jo edenneiden hyödynnettävissä.


Suoritusvaihtoehdot    

a) Osallistuminen kaikkiin moduuleihin (1-4) sekä oman tutkimustyön tiedonhallintaan liittyvän kehittämistehtävän tekeminen hyväksytysti (1 op)
b) Osallistuminen yksittäisiin moduuleihin (ei opintopisteitä)

Ajankohta     

15.10. - 5.11.2014

opetus:

Moduuli 1. (2 h): 15.10. klo 12.15 - 13.45 (Linna 3021)
Moduuli 2. (2 h, kaikille pakollinen osa): 15.10. klo 14.15 - 15.45 (Linna 3021)
Moduuli 2. (2 h, valinnainen osa, ks. sisältö tarkemmin kuvauksesta):
A1. 28.10. klo 12:15-13.45 (Tertion opetusluokka, Arvo-rak.)
A2. 28.10. klo 14:15-15:45 (Tertion opetusluokka, Arvo-rak.)
B. 22.10. klo 12.15-13.45 (Linna 3021)
C. 22.10. klo 14.15-15.45 (Linna 3021)
D1. 29.10. klo 12.15 - 13.45 (Linna 3021)
D2. 29.10. klo 14.15 - 15.45 (Linna 3021)
Moduuli 3. (2 h): 5.11. klo 12.15-13.45 (Linna 3021)
Moduuli 4. (2 h): 5.11. klo 14.15-15.45 (A4 Päätalo)

Opetusmuodot                          

- Lähiopetus työpajoissa
- Itsenäinen ja ohjattu työskentely verkko-oppimisympäristöissä
- Omaan tutkimussuunnitelmaan liittyvä kehittämistehtävä

Opetusryhmän koko     

- Kurssille otetaan noin 50 jatko-opiskelijaa ja tutkijaa
- Lähiopetuksessa voi olla enintään 15 opiskelijaa työpajaa kohti

Ilmoittautuminen

- Tohtoriopiskelijat ilmoittautuvat kurssille NettiOpsun kautta ilmoittautumisaikana 25.8.-24.9.2014

- Moduuleihin ilmoittaudutaan erikseen Moodlen kautta ilmoittautumisaikana. Linkki: https://learning2.uta.fi/course/view.php?id=4279

- Muut kuin tohtoriopiskelijat ilmoittautuvat opetukseen Moodlen kautta ilmoittautumisaikana

Esitietovaatimukset               

Kurssille osallistuminen edellyttää tietotekniikan perustaitoja

Moduulit

Moduuli 1. Orientaatio (2 h) 15.10. klo 12.15 - 13.45 (Linna 3021)

Kurssin sisältö ja suorittamistavat. Ohjeistus kehittämistehtävään.

Kuinka suuri osa tutkimusjulkaisuista yleensä löytyy käytettävissä olevista tietolähteistä? Miten yliopiston tutkimusjulkaisut näkyvät tutkijalle tärkeissä tietojärjestelmissä, esimerkiksi e-lehtipalveluissa ja Google Scholarissa, ja mihin se perustuu? Julkaisujen vaikuttavuuden arviointi viittausindeksien ja muiden tunnuslukujen avulla ja niiden mahdollisuudet ja rajoitukset (H-index, Impact Factor, Web of Science ja Scopus, Julkaisufoorumi, Publish or Perish). Tutkijan identifiointi tietokannoissa,( esim. ResearcherID, ORCID)

Moduuli 2. Tiedonhaku tietokannoista: tieteenalan keskeiset tietokannat mielekkäinä kokonaisuuksina (4 h)

15.10. klo 14.15 - 15.45 (Linna 3021): Mitä tietolähteitä on tutkijoiden käytettävissä ja miten niitä voi käyttää osana omaa tutkimusta? Keskeiset verkkoympäristöt ja tukipalvelut, niiden sisältö ja käytettävyys tutkimuksen kannalta (julkaisuviitetietokannat, hakupalvelut ja portaalit). Opetuskerralla syvennytään kaikille tutkijoille keskeisten tietolähteiden tuntemukseen, täsmennetään omaan tutkimusaiheeseen liittyvät tiedontarpeet ja opitaan niiden käsitteellinen analysointi apuvälineitä hyödyntäen: hakutavat, suunnitelmallinen tiedonhakuprosessi ja hakustrategiat. (2 h)

Keskeiset tietokannat seuraavilta aloilta (valittava vähintään yksi):

A. terveystieteet:
A1. Medline, Psycinfo, Cinahl (2 h) 28.10. klo 12:15-13.45 (Tertion opetusluokka Arvo-rakennuksessa, Lääkärinkatu 1)
A2. Web of Science, Scopus, Cochrane (2 h) 28.10. klo 14:15-15:45 (Tertion opetusluokka Arvo-rakennuksessa, Lääkärinkatu 1)

B. yhteiskunta‐ ja informaatiotieteet:
esim. Ebsco, ScienceDirect,ProQuest (2 h) 22.10. klo 12.15-13.45 (Linna 3021)

C. kasvatustieteet:
esim. Eric, Psycinfo, Ebsco (2 h) 22.10. klo 14.15-15.45 (Linna 3021)

D. humaniset tieteet:
D1. esim. Linguistics & Language Behavior Abstracts (LLBA), Literature Resource Center (LRC) (2 h) 29.10. klo 12.15 - 13.45 (Linna 3021)
D2. esim. International Medieval Bibliography (IMB), Integrum Profi (venäjänkielinen) (2 h) 29.10. klo 14.15 - 15.45 (Linna 3021)

Moduuli 3. Tieteellisen kirjoittamisen tukeminen (2 h) 5.11. klo 12.15-13.45 (Linna 3021)

Mitä on hyvä tieteellinen käytäntö (HTK)? Mitä apuvälineitä kannattaa hyödyntää tieteellisen tekstin kirjoittamisessa? Miten tallennan tietokannoista löytämiäni viitteitä omaan RefWorks-tietokantaan ja tulostan automaattisesti lähdeluettelon tietyn viittausstandardin mukaisesti? Miten RefWorksia voi hyödyntää tutkimusryhmän viitteidenhallinnassa? Mitä viittauskäytäntöjä ja -standardeja on käytössä? Miten viitteet voi siirtää toiseen vastaavaan ohjelmaan esim. Zoteroon tai Mendeleyhyn? (2 h)

Moduuli 4. Julkaisemisen tukeminen, Open Access -julkaiseminen ja data-aineistot (2 h) 5.11. klo 14.15-15.45 (A4 Päätalo)

Väitöskirjan julkaiseminen. Mitä vaihtoehtoja on väitöskirjan julkaisemiseksi? Missä vaiheessa ja miten otan yhteyttä hakeakseni ACTA-sarjaan tai muissa väitöskirjan julkaisuasioissa? Mitä apuvälineitä on tarjolla väitöskirjan julkaisemisessa ja miten löydän ne (esim. word-mallipohjat)? Mitä väitöskirjan painatus maksaa? Kuka hoitaa väitöstiedotuksen?

Open Access -julkaiseminen ja rinnakkaistallentaminen (mm. TamPub, SHERPARoMEO, SoleCRIS) (1h)

Miten löydän tutkimukselleni relevantit data-aineistot?
Suomen tietoarkiston ja kansainvälisten verkkopalvelujen esittely (haut ja aineistojen lataaminen/tilaaminen) /FSD (1h)

Kehittämistehtävä

Osallistujat tekevät kehittämistehtävänä suunnitelman siitä, miten he aikovat käytännössä hyödyntää kurssilla oppimaansa. Kehittämistehtävässä käsitellään kaikkien kurssin moduulien sisältöjä.

Käytännössä osallistujat mm. etsivät julkaisemiseen liittyen kolme oman alansa potentiaalista julkaisufoorumia (esim. tieteellinen lehti), johon voisivat tarjota artikkeliaan/julkaisuaan.  Valinta perustellaan. Julkaisufoorumin valinnassa kiinnitetään huomiota mm. julkaisun vaikuttavuuteen (esim. Impact factor, JUFO-taso) ja julkaisun rinnakkaistallennuspolitiikkaan (SHERPARoMEO).

Kehittämistehtävässä arvioidaan, miten tiedonhallinta kytkeytyy opiskelijan omaan tutkimustyöhön ja millä tavalla tiedonhallinta näkyy omassa tutkimussuunnitelmassa: miten tietoa hankitaan, mitä tietolähteitä käytetään, mitä menetelmiä tiedon järjestämiseen hyödynnetään ja miten tutkimustulokset julkaistaan ja miten julkaisut säilytetään.  Kehittämistehtävässä opiskelija kuvaa, miten hän on perehtynyt oman alansa saatavilla oleviin empiirisiin tutkimusaineistoihin (data-aineistoihin),  aikooko mahdollisesti hyödyntää niitä tutkimuksessaan sekä sitä, onko jatko-opiskelijalla suunnitelmaa tallentaa omaa empiiristä aineistoaan johonkin keskitettyyn palveluun muun tiedeyhteisön jatkokäytettäväksi.  Kehittämistehtävän laajuus on noin 2-3 liuskaa tekstiä.

Kehittämistehtävän arviointi: hyväksytty/täydennettävä.
 

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt

Opettajat

Esa Hakala, Vastaava opettaja
Anne Lehto, Vastaava opettaja

Opetus

15.10.2014 – 5.11.2014

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.