x !
Arkistoitu opetusohjelma 2014–2015
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
PSYS11 Lasten oikeuspsykologia 5 op
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Syventävät opinnot
Psykologian tutkinto-ohjelma
Psykologia
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee oikeuspsykologian perusteita ja erityisesti lasten kaltoinkohtelun ja hyväksikäytön oikeuspsykologista tutkintaa. Hän tietää lasten oikeuspsykologisen tutkinnan viranomaiskäytäntöjä sekä hoitosuosituksia ja harjoittelee hyväksikäyttöepäilyyn liittyvää haastattelua, tulkintaa ja raportointia. Opiskelija tuntee lapsen hyväksikäytön ja kaltoinkohtelun epidemiologista ja kliinistä tutkimusta ja ammattikäytäntöä säätelevää lakia ja eettisiä sääntöjä.

Yleiskuvaus

Opintojaksolla tarkastellaan lasten seksuaalisen hyväksikäytön juridisia ja yhteiskunnallisia taustoja sekä kehityspsykologisia seurauksia. Opiskelijat harjoittelevat hyväksikäyttöepäilyjen tutkimista, haastattelumenetelmää ja lausunnon kirjoittamista. Kurssin yhteistyötaho on Tampereen Yliopistollinen Sairaala (TAYS), Lastenpsykiatrian klinikka, Lasten oikeuspsykiatrian työryhmä.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautumisesta on lähetetty informaatiota psykologian opiskelijoiden sähköpostilistalle.

Opettajat

Raija-Leena Punamäki, Vastaava opettaja
Katri Tala (TAYS), Opettaja
Tiina Väkiparta (TAYS), Opettaja

Opetus

13.1.2015 – 10.3.2015
Luento-opetus 20 tuntia
PSYS11 Lasten oikeuspsykologia
Ti 13.1.2015 - 10.3.2015 viikoittain klo 9-11, Linna 4013

Arviointi

Numerolla 1-5.

Arviointiperusteet

Luennot (20 t), kirjallisuus, harjoitustehtävät ja tapausraportit.

Oppimateriaalit

Santtila P & Weizman-Henelius G (2008) Oikeuspsykologia. Helsinki: Edita.

Lisätiedot

Luennot tiistaisin klo 9-11 Linna 4013:

13.1. Tutkinta, viranomaiskäytännöt, työtä määrittävät lait

20.1. Hypoteesityöskentely, lapsen haastattelu ja sen tieteellinen pohja, psykologin osaaminen ja rooli työryhmässä, työskentelytyyli (mm. konsultaatio, valtakunnallinen kehittäminen)

27.1. Menetelmän rajoitukset, haastateltavuus, lapsen ominaisuudet menetelmän kannalta

3.2. Harjoitus ja sen purku

10.2. Luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä, tulkinta, raportointi (lausunto, oikeudenkäynti)

17.2. Psykologia oikeuspsykologian alalla, lisäkoulutus, pätevöityminen

24.2. Lasten oikeuspsykologian tulevaisuuden visiot

3.3. Lasten seksuaalinen hyväksikäyttö ja trauma

10.3. Kehityksellinen näkemys lapsen traumaan