Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajiksi aikovien yleisopintojakso (3 op):
Vaihtoehto 1. Osallistuminen kontaktiopetukseen: Opintojakso koostuu luennoista, harjoituksista ja kirjallisuuskeskusteluista. Pakollinen läsnäolo, ei kertauskuulustelua.
Vaihtoehto 2. Kirjatentti ja essee: Lisätietoja Maija Tervolalta 1.9. alkaen.
Kirjatentti (tiedekunnan yleisinä tenttipäivinä):
Lauranto, Yrjö 1997. Ensi askeleita paikallissijojen käyttöön. Espanjankielisen suomenoppijan sisä- ja ulkopaikallissijat konseptuaalisen semantiikan näkökulmasta. Kakkoskieli 2. Helsinki: Helsingin yliopiston suomen kielen laitos.
Pohtiva essee seuraavan kirjallisuuden pohjalta (lähteet merkittävä, lähdeluettelo tehtävä, otsikointi oma):
Huhta, Ari & Takala, Sauli 1999: Kielitaidon arviointi. - Kari Sajavaara & Arja Piirainen-Marsh (toim.), Kielenoppimisen kysymyksiä. Jyväskylä: Soveltavan kielentutkimuksen keskus. S. 179 - 228.
Kalliokoski, Jyrki 1996. Puhe, kirjoitus, tekstilajin normit ja toisella kielellä kirjoittaminen. Teoksessa Ruuska, Helena & Sanna-Marja Tuomi (toim.), Moneja baareja - tiellä toimivaan kaksikielisyyteen. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja XLII. Äidinkielen opettajain liitto, Helsinki. S. 107 - 120.
Kalliokoski, Jyrki 2001: Vuorovaikutuksen näkökulma ja toisen kielen käytön tutkimus. - Mia Halonen & Sara Routarinne (toim.), Keskustelunanalyysin näkymiä. Kieli 13. Helsinki: Helsingin yliopiston suomen kielen laitos. S. 105 - 121.
Lauranto, Yrjö 2005: Sujuvuuden mittoja. - Leena Kuure, Elise Kärkkäinen & M. Saarenkunnas (toim.), Kieli ja sosiaalinen toiminta. AFinLA:n vuosikirja. AFinLA:n julkaisuja 63.
Tukia, Kaisa, Sanna Mustonen, Eija Aalto & Peppi Taalas 2007. Suomi2. Minä ja arki. Opettajanopas. Helsinki: Otava. (Vain arviointia käsittelevä osuus.)
Tukia, Kaisa, Sanna Mustonen, Eija Aalto & Peppi Taalas 2008. Suomi2. Minä ja media. Opettajanopas. Helsinki: Otava. (Vain arviointia käsittelevä osuus.)
viimeistään 1.9.2008 Yrjö Laurannolle osoitteeseen yrjo.lauranto (at) uta.fi