Opiskelija osaa kuvata eri lähestymistavoista ja näkökulmista korkeakouluhallinnon ja -politiikan ilmiöitä osana muuta yhteiskuntapolitiikkaa ja tuntee korkeakoulututkimuksen traditiot sekä historiallisesti keskeisimpien maiden korkeakoulujärjestelmien historiaa.
1) Ben-David Joseph (1992) Centers of Learning: Britain, France, Germany, United States. New Jersey: Transaction Publishers, luvut 1-5.
TAI
Garrido, José Luis García (2002). The Evolution of the European university. European Education, 34 (3), 42-60. SEKÄ Mora, José-Ginés (2001). Governance and Management in the New University. Tertiary Education and Management 7, 95-110.
2) Tight, M. (2003 tai uudempi painos). Researching Higher Education: Issues and Approaches. McGraw-Hill Education. (Saatavana E-kirjana Tampereen yliopiston kirjastossa.)
3) Valikoima vuosittain vaihtuvia artikkeleita:
Pekkola, E., Kivistö, J. ja Nokkala T. (2014) Korkeakoulupolitiikka. Teoksessa Pekkola, E., Kivistö, J. & Kohtamäki, V. (toim.) Korkeakouluhallinto: Johtaminen, talous ja politiikka. Helsinki: Gaudeamus, 159–197.
Tirronen, J. & Kohtamäki, V. (2014). Korkeakoulutuksen idea, arvot ja autonomia. Teoksessa Pekkola, E., Kivistö, J. & Kohtamäki, V. (toim.) Korkeakouluhallinto: Johtaminen, talous ja politiikka. Helsinki: Gaudeamus, 71–93.
sekä muita jaksolle osoitettuja ajankohtaisartikkeleita.
Sekä luennot että kirjallisuus suoritetaan tenttimällä.