x !
Arkistoitu opetusohjelma 2013–2014
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
KASSM1 Syventävä metodologia - Luennot tai kirjatentti 4 op
Periodit
I Periodi II Periodi III Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Syventävät opinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden yksikkö

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat
- hallitsevat kasvatustieteellisen tutkimuksen keskeiset käsitteet ja metodologian
- kykenevät tutkimukselliseen ajatteluuun ja toimintaan

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Luennolle ei ole ilmoittautumista.

Opettajat

Hanna Vilkka, Vastaava opettaja

Opetus

Luento-opetus 12 tuntia
Ma 21.10.2013 klo 12-15, Pinni B, h. 1097
Ma 28.10.2013 klo 12-15, Pinni B, h.1097
Ma 4.11.2013 klo 12-15, Pinni B, h.1097
Ma 11.11.2013 klo 12-15, Pinni B, h.1097
Itsenäinen työskentely 96 tuntia
KASSM1 Syventävä metodologia on tentittävissä II periodista alkaen 31.5.14 asti sähköisenä tenttinä. Tentin vastaanottaja: Hanna Vilkka

Oppimateriaalit


Opintojakso tentitään yhtenä kokonaisuutena (luento + kirjat TAI kirjatentti) sähköisenä tenttinä
suoritusvaihtoehdon 1 tai 2 mukaan.

SUORITUSVAIHTOEHTO 1: Luennot + luentotentti ja kirjatentti (3 kirjaa ja artikkeli)

Kaikille pakolliset teokset:
- Raatikainen, P. 2005 ”Ihmistieteet - tiedettä vai tulkintaa?” Teoksessa Meurman-Solin & Pyysiäinen
(toim.) Ihmistieteet tänään. Gaudeamus 2005. Verkossa osoitteessa http:www.mv.helsinki.fi/home/
praatika/
- Abbot, A., Methods of Discovery. Heuristics for the Social Sciences. Norton. 2004.
ja yksi seuraavista:
- Hallamaa, J., Launis, V., Lötjönen, S. & Sorvali, I. (toim.), Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211.
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. 2006.
- Kuula, A., Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Vastapaino. 2006.
- Lagström, H. & Pösö, T. & Rutanen, N. & Vehkalahti, K., Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka.
Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja 101. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. 2010.

sekä yksi valinnainen teos seuraavista:
- Raunio, K., Positivismi ja ihmistiede. Sosiaalitutkimuksen perustat ja käytännöt. Gaudeamus. 1999.
- Hankamäki, J. Dialogien filosofia. Teoria, metodi ja politiikka. Books on Demand. 2008.
- Töttö, P. Syvällistä ja pinnallista: Teoria, empiria ja kausaalisuus sosiaalitutkimuksessa. Vastapaino.
2005.
- Varto, J. Laadullisen tutkimuksen metodologia. 2005. Verkossa osoitteessa: http://arted.uiah.fi/
synnyt/kirjat/varto_laadullisen_tutkimuksen_metdologia.pdf

SUORITUSVAIHTOEHTO 2: kirjatentti (4 teosta + artikkeli)

Kaikille pakolliset teokset:
- Raatikainen, P. 2005 ”Ihmistieteet - tiedettä vai tulkintaa?” Teoksessa Meurman-Solin & Pyysiäinen
(toim.) Ihmistieteet tänään. Gaudeamus 2005. Verkossa osoitteessa http:www.mv.helsinki.fi/home/
praatika/

- Abbot, A., Methods of Discovery. Heuristics for the Social Sciences. Norton. 2004.

ja yksi seuraavista:
- Hallamaa, J., Launis, V., Lötjönen, S. & Sorvali, I. (toim.), Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211.
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. 2006.
- Kuula, A., Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Vastapaino. 2006.
- Lagström, H. & Pösö, T. & Rutanen, N. & Vehkalahti, K., Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka.
Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja 101. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. 2010.

sekä kaksi valinnaista teosta seuraavista:
- Raunio, K., Positivismi ja ihmistiede. Sosiaalitutkimuksen perustat ja käytännöt. Gaudeamus. 1999.
- Hankamäki, J. Dialogien filosofia. Teoria, metodi ja politiikka. Books on Demand. 2008.
- Töttö, P. Syvällistä ja pinnallista: Teoria, empiria ja kausaalisuus sosiaalitutkimuksessa. Vastapaino.
2005.
- Varto, J. Laadullisen tutkimuksen metodologia. 2005. Verkossa osoitteessa: http://arted.uiah.fi/
synnyt/kirjat/varto_laadullisen_tutkimuksen_metodologia.pdf