Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee terveyden edistämisen keskeiset mallit, käsitteet ja teoriat sekä suomalaisen kehityksen pääpiirteet. ymmärtää terveyden edistämisen ja tautien ehkäisyn lähestymistapojen eroja.
- hallitsee terveysohjelmien laatimisen ja arvioinnin keskeiset elementit ja osaa laatia terveysohjelman joltain terveyden edistämisen osa-alueelta
- pystyy käyttämään terveyden edistämisen teorioita ja käsitteitä terveyden edistämisen ohjelman laadinnassa.
24.11.2016 klo 10 - 31.1.2017
Arvosana muodostuu kahden kirjallisen tentin sekä ryhmätyön perusteella. Opintojakso arvioidaan 1-5, hylätty.
Kaksi kirjallista tenttiä. Opiskelijat laativat terveyden edistämisohjelman ryhmissä ja esittävät sen konferenssissa.
Kirjallisuus/Oppimateriaali:
Bartholomew, LK ym. 2006. Planning health promotion programs. An intervention mapping approach. Jossey-Bass. (Myös verkkojulkaisuna).
Nutbeam H., Harris E. 2010. Theory in a nutshell. A practical guide to health promotion theories. 3.edition. McGraw-Hill.
Ståhl T., Rimpelä A. (toim.). 2010. Terveyden edistäminen tutkimuksen ja päätöksenteon haasteena. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205085430