Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa analysoida kielitaidon käsitettä ja kielitaitoon liittyviä ilmiöitä. Hän osaa eritellä kielitaidon käsitteen merkitystä eri konteksteissa, kuten äidinkielen, toisen ja vieraan kielen konteksteissa. Hän tunnistaa ja tiedostaa vakiintuneiden opetuskäytäntöjen, oppimateriaalien ja arviointikäytänteiden taustalla vaikuttavia käsityksiä ja ideologioita.
Opiskelija osaa käyttää Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikkoa ei-äidinkielisen kielenkäyttäjän kielitaidon arvioimisessa. Hän tunnistaa ei-äidinkielisen kielenkäyttäjän tuotoksissa niitä piirteitä, joiden perusteella kielitaitoa arvioidaan. Hän osaa arvioida ei-äidinkielisen kielenkäyttäjän tuotoksia systemaattisesti, objektiivisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Hän tiedostaa, miten arviointi vaikuttaa oppimiseen, ja osaa suunnitella opetusta ja arviointia siten, että ne tukevat toisiaan.