Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on käsitys riskiolosuhteissa elävien nuorten kanssa tehtävän nuorisotyön taustateorioista, ammattikäytännöistä ja tutkimuksesta.
Opintojaksolla perehdytään kohdennetun/erityisnuorisotyön lähestymistapoihin ja viitekehykseen, työtä koskevaan tutkimustietoon sekä keskeisiin työmuotoihin: etsivä kenttätyö nuorten parissa, elämäkertatyö nuorten auttamisen välineenä, matalan kynnyksen palvelut, ammatillisuus kenttätyössä.
1. Jokinen, Arja & Huttunen, Laura & Kulmala, Anna (toim.) 2004. Puhua vastaan ja vaieta - neuvottelu kulttuurisista marginaaleista. Helsinki: Gaudeamus.
Mikäli tämä teos on suoritettu jossain muussa opintojaksossa, tentitään seuraava:
Sennett, Richard 2007.Uuden kapitalismin kulttuuri. Tampere: Vastapaino.
2. Takala Marjatta (toim.) 2010. Erityispedagogiikka ja kouluikä. Helsinki: Gaudeamus.
3. Satka, Mirja & Alanen, Leena & Harrikari, Timo & Pekkarinen, Elina (toim.) 2011. Lapset, nuoret ja muuttuva hallinta. Tampere: Vastapaino. Kirjasta suoritetaan opettajan erikseen ilmoittamat artikkelit.
Osallistuminen opetukseen, oppimispäiväkirja + kertauskuulustelu.