Opiskelija
- hallitsee johtamisen keskeisiä käsitteitä ja teorioita
- ymmärtää pedagogisen johtamisen erityisluonteen
- ymmärtää kasvatus- ja koulutusorganisaatioiden johtajuutta, johtamista ja kehittämistä ammatillisena toimintana
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 24.1.2016.
Blair, H. E. (ed.). 2011. Teacher leadership. The "new" foundations of teacher education. Lang, cop.
Davis, B. (toim.). 2005. The Essentials of School Leadership.
Henderson, J. & al. 2014. Reconceptualizing Curriculum Development:
Inspiring and Informing Action (Studies in Curriculum Theory series).
Routledge.
Hujala, E., Waniganayake, M. & Rodd, J. (toim.). 2013. Researching Leadership in Early
Childhood Education. Tampere: Tampere University Press. Verkossa osoitteessa: http://ilrfec.org/publication/researching-leadership-in-early-childhood-education/
Mäki, K. & Palonen, T. 2012. Johtamisen tilat ja paikat.
Woods, P. 2005. Democratic leadership in education.
Opintojakson opettajan kokoama ajankohtainen artikkelipaketti.
Kurssille mahtuu 20 opiskelijaa/ryhmä.
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistuminen opetukseen (luennot ja lukupiirityöskentely), teoreettinen essee.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Kirjallisuus tentitään kevätlukukaudella sähköisenä tenttinä ajalla 11.1.-5.6.2016. Ilmoittautuminen tenttiin sähköisessä tenttipalvelussa https://tenttis.uta.fi/login/
Kirjatentissä tentitään 3 kirjaa seuraavista:
Blair, H. E. (ed.). 2011. Teacher leadership. The "new" foundations of teacher education. Lang, cop.
Davis, B. (toim.). 2005. The Essentials of School Leadership.
Henderson, J. G. (ed.). 2015. Reconceptualizing curriculum development. Inspiring and informing action. New York & London: Routledge
Hujala, E., Waniganayake, M. & Rodd, J. (toim.). 2013. Researching Leadership in Early
Childhood Education. Tampere: Tampere University Press.
Mäki, K. & Palonen, T. (toim.). 2012. Johtamisen tilat ja paikat. Aikuiskasvatuksen 50. vuosikirja. Vantaa: Hansaprint