EI LUENTOA 4.2!
Kurssilla tarkastellaan yhteiskuntafilosofian nykykeskusteluja kolmesta näkökulmasta: ensinnäkin normatiivisten teorioiden tai "poliittisen etiikan" näkökulmasta. Nämä teoriat pyrkivät artikuloimaan yhteiskunnallisia ideaaleja ja yhteiskunnan perusrakenteiden toivottavia ominaisuuksia (kuten vapaus, oikeudenmukaisuus, hyvinvointi, solidaarisuus jne), joihin nojaten nykyisiä yhteiskuntia voi kritisoida. Nämä teoriat pyrkivät vastaamaan kysymykseen "miten asioiden tulisi olla?". Toiseksi, sosiaalisen ontologian näkökulmasta, jotka tarkastelevat yleisellä tasolla institutionaalisen todellisuuden ja rakenteiden olemassaolon tapaa, eli kysymystä "miten asiat (aina) ovat" yhteiskunnassa. Kolmanneksi, aikalaisanalyyttisen tai kriittisen teorian näkökulmasta, joka pikemminkin pyrkii vastaamaan siihen "miten asiat nykyisin ovat", usein kiinnittäen huomiota erilaisiin epäkohtiin mutta pääpaino ei ole esim. oikeudenmukaisuuden ideaalien artikulaatiolla vaan vallitsevien epäoikeudenmukaisuuksien huomaamisella.
Kullakin luennolla käsitellään yhtä keskeistä käsitettä (oikeudenmukaisuus, vapaus, solidaarisuus, demokratia, oikeudet, jne.), ja kullakin luennolla tarkastellaan lisäksi hieman mitä ns. tunnustusteoreettinen lähestymistapa sanoisi kyseisestä ilmiöstä tai käsitteestä.
Luentojen lisäksi tenttiin luetaan:
•Rawls, John 1971. A Theory of Justice. Cambridge (MA): Harvard University Press. (Suom. Oikeudenmukaisuusteoria, 1988. Helsinki: WSOY.), luvut 1-5;
tai
•Arendt, Hannah 1958. The Human Condition. Chicago: The University of Chicago Press. (Suom. Vita Activa. Ihmisenä olemisen ehdot, 2002. Tampere: Vastapaino.),
tai
•Foucault, Michel 1975. Surveiller et punir. Paris: Gallimard. (suom. Tarkkailla ja rangaista, 4.p. 2005. Helsinki: Otava.),
tai
•Dobson, Andrew and Eckersley, Robyn (toim.) 2006. Political Theory and the Ecological Challenge. Cambridge: Cambridge University Press.